„Mimo trudności technologicznych, z uwagi na znaczną korozję, szyld musiał być ręcznie malowany. Ma zainstalowane dwa neony, tak jak to było pierwotnie” – informuje zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.

„TOMASZ” to odkrycie z początku tego roku. W latach 70. i 80. XX wieku neon reklamował sklep z odzieżą męską, który należał do państwowej spółki „Otex”. Ostatnie miesiące spędził na stole firmy Eco Poland Project, która zajęła się jedno odnowieniem na wniosek Szczecińskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

– Póki co tymczasowo jest i będzie przechowywany w magazynie firmy. Wkrótce Wspólnota Mieszkaniowa będzie realizować remont elewacji, a STBS nie chce tak odnowionego szyldu wieszać wcześniej z obawy o możliwe uszkodzenia w czasie prac – tłumaczy Michał Przepiera.

„TOMASZ” ma dwa neony, tak jak pierwotnie. Barwa lamp jest biała, a po zapaleniu – niebieska. Kolorystyka została ustalona na podstawie odkrywek przy udziale miejskiego konserwatora zabytków Michała Dębowskiego i architekt Anny Dąbrowskiej.

Przypomnijmy, że odkrycia szyldu dokonali właściciele kawiarni „Buenas Buenas”. W czerwcu 2022 roku neon był przysłonięty banerem po poprzednim najemcy lokalu.

„Zamontowaliśmy swój baner, ale po roku stwierdziliśmy, że go zdejmiemy ze względów na wysoki koszt do wspólnoty (za wynajem elewacji) i do miasta. Napisaliśmy wypowiedzenie do wspólnoty i kazali nam dostosować elewację do stanu pierwotnego. Jesteśmy więc pierwszym najemcą od dłuższego czasu, który się do tego dostosował – wyjaśniali.