23 sierpnia 2009 roku, będziemy obchodzić w Szczecinie 130 rocznicę funkcjonowania komunikacji tramwajowej.

Tramwaj złotym środkiem

Jak twierdzą znawcy tej materii, tramwaj to najbardziej ekologiczny środek transportu. W Wigilię 130 rocznicy komunikacji tramwajowej zorganizowana będzie w Szczecinie gra miejska pod nazwą „Tajemnica Johanessa Bussinga”. Johanes Bussing, to z punktu widzenia tramwajowej historii Szczecina, postać bardzo istotna. W XIX wieku, na co dzień zajmował się tramwajami konnymi w dwóch miastach nad Odrą; we Wrocławiu i w Szczecinie. Dzięki jego zabiegom, 23 sierpnia 1879 roku, została uruchomiona pierwsza, konna, szczecińska linia tramwajowa. Jak mówi Stanisław Horoszko z Muzeum Techniki Komunikacji: Biegła ona obecną ulicą Wojska Polskiego, przez śródmieście do granic obecnego Niebuszewa, do ulicy Staszica. Z kolei pierwsza elektryczna linia tramwajowa z napięciem i tramwaj napędzany silnikiem elektrycznym, zostały uruchomione w 1897 roku.

Jak dziś, po 130 latach wygląda przyszłość tramwajów w Szczecinie?

Plany spółki „Tramwaje szczecińskie”, to wdrożenie w życie kilku inwestycji, które diametralnie maja poprawić życie tramwajów, tramwajarzy i wszystkich mieszkańców Szczecina, korzystających z tego typu komunikacji. W ramach środków z programu operacyjnego Unii Europejskiej, o jakie stara się prezes zarządu „Tramwaje szczecińskie” na unowocześnienie technologicznie komunikacji tramwajowej, w planach spółki są głównie trzy inwestycje. Pierwsza z nich, to rozbudowa tzw. „szczecińskiego szybkiego tramwaju”, druga to zakup 30 nowych tramwajów niskopodłogowych, a trzecia to modernizacja torowisk na terenie naszego miasta.

Co skłania do starań o zakup nowych tramwajów?

Jak mówi Krystian Wawrzyniak – prezes zarządu „Tramwaje szczecińskie”, Po pierwsze to jest funkcjonalność, (…), po drugie są to naprawdę ciche tramwaje, gdzie rozwijają prędkość do 80 km/h. Tramwaje, które zupełnie zmienią, nie tylko w zakresie bezpieczeństwa podróżowania, ale pod względem funkcjonalności i ochoty, korzystanie z tego środka komunikacji. Zakup jednego 30- metrowego tramwaju niskopodłogowego to koszt 6, 5 do 8 mln złotych. Są nadzieje, że pierwsze niskopodłogowe tramwaje mogłyby przyjechać do Szczecina już nawet w czerwcu 2010 roku.

Co z projektem modernizacji torowisk?

Jak dodaje Krystian Wawrzyniak: Modernizacja torowisk zagwarantuje, że przez następne 30 – 40 lat, trakcja tramwajowa, będzie funkcjonowała bez zarzutu. W ramach projektu modernizacji, wykonano już remonty przy ulicy Ku Słońcu, Sikorskiego i pętli na ul. Kwiatowej, a szykuje się jeszcze remont zajezdni Pogodno.

Jak świętować będziemy 130 rocznicę komunikacji tramwajowej w Szczecinie?

Na tę okazję, przygotowana została już III szczecińska, tramwajowa gra miejska, pod nazwą „Tajemnica Johanessa Bussinga". Gra jest zabawą dla wszystkich mieszkańców Szczecina, choć będzie obstawiona również, przez aktorów amatorów i jednego profesjonalnego aktora. W wigilię 130 rocznicy, w sobotę 22 sierpnia, na mieście pojawią się 2 lub 3 dodatkowe tramwaje typu „N”. W zabawie liczy się wiedza o tramwajach, spryt, szybkość, ale i szczęście. W tym roku, do gry wprowadzany jest element losowy, co oznacza, że podczas gry, zawodnicy równocześnie będą prowadzili rozgrywkę w chińczyka wielkimi kostkami rubika, rozstawionymi na terenie całego miasta. Warto zgłosić się do zabawy, bo nagrodą dla zwycięskiej drużyny będzie kwota 3 tys. złotych.