Magistrat ogłosił, że zaakceptował ofertę firmy Modertrans Poznań, która jako jedyna przystąpiła do przetargu. Tramwaje Szczecińskie zapłacą 12,5 mln zł za elementy potrzebne do złożenia dwóch częściowo niskopodłogowych pojazdów dwukierunkowych. Spółka planuje w przyszłości skorzystać z opcji rozszerzenia umowy o kolejne dwa komplety.

Na podobnych zasadach kupiono od Modertrans Poznań elementy do tramwajów Moderus Beta, które potem były montowane w szczecińskich warsztatach. Teraz zamówienie obejmuje tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabiny pasażerskie na obu końcach i drzwi z obu stron.

Jak będą wyglądać nowe pojazdy?

Tramwaje będą miały 28 metrów długości. Miejsc siedzących zaplanowano 40, plus 4-6 siedzeń uchylnych. Łącznie pojazdy będą mogły przewozić maksymalnie 196 osób. Udział niskiej podłogi ma wynosić 25%. Przedział pasażerski i kabiny motorniczego zostaną wyposażone w system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania.

Zaplanowano dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzkich (po jednej dla każdego kierunku jazdy). W każdym członie przedziału pasażerskiego będą zainstalowane po dwa gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego. Częścią wyposażenia będzie system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy) oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.

Na początek 2, ale prawdopodobnie będą 4

Po podpisaniu umowy, Modertrans Poznań będzie miał 180 dni na dostarczenie pierwszego kompletu nadwozi, elementów podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu pojazdu przez pracowników Tramwajów Szczecińskich. Samo składanie tramwaju w szczecińskich warsztatach może zająć około 2 miesiące. Drugi komplet musi dotrzeć w czasie 240 dni. Wykonawca zobowiązany jest też dostarczyć niezbędne specjalistyczne wyposażenia obsługowo – naprawcze i przeprowadzić szkolenia dla pracowników. Gwarancja na każdy zmontowany tramwaj (w tym powłoki lakiernicze) wynosić będzie 5 lat, a na konstrukcję 10 lat.

Tramwaje Szczecińskie mogą zwiększyć zamówienie w Modertrans Poznań o kolejne dwa takie częściowo niskopodłogowe tramwaje dwukierunkowe. Już pojawiają się zapowiedzi, że miejska spółka będzie chciała skorzystać z tej opcji.

Przydadzą się podczas remontów i nie tylko

Tramwaje dwukierunkowe mają być przydatne podczas remontów, gdy trasa ulega skróceniu, lub przy ograniczonej możliwości utworzenia pętli. Są cięższe i zapewniają mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje, ale za to nie potrzebują pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ dwóch torów z rozjazdem). Jak będą wykorzystywane w Szczecinie?

– Tramwaj dwukierunkowy będzie wykorzystany w różnym zakresie - remonty, dedykowane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi – informuje Paulina Łątka z Urzędu Miasta.