Polskie Linie Kolejowe zainwestują aż 4 miliardy złotych w poprawę dostępu kolei do portów morskich. Tylko ok. 15 proc. tej kwoty uszczknie Szczecin i Świnoujście. Resztę zgarnie Trójmiasto razem z Pruszczem Gdańskim. Wiosną ruszają pierwsze przetargi.
Trójmiasto faworyzowane?
Polskie Linie Kolejowe zamierzają zainwestować aż 600 mln złotych w połączenia towarowe na Pomorzu Zachodnim. To spora kwota, ale na inwestycje związane z Trójmiastem spółka zamierza wydać ponad 3 miliardy złotych. Na co pójdą tak duże pieniądze i skąd takie dysproporcje? Najwięcej, bo ponad półtora miliarda złotych, kolej wyda na ciąg transportowy Bydgoszcz – Trójmiasto. W jej ramach zostaną zmodernizowane linie 201 (Maksymilianowo – Gdynia Główna) i 203 (Tczew – Kostrzyn), m.in. poprzez elektryfikację, dobudowę drugiego toru czy zwiększenie przepustowości. Prace te mają zwiększyć prędkość pociągów towarowych do 100 km/h, a pasażerskich nawet do 140 km/h. Ponadto spółka zamierza w Gdańsku i okolicach zbudować nowe mosty, następnie wymienić tory, rozjazdy i sieć trakcyjną oraz zmodernizować przejazdy kolejowe.

Co ze Szczecinem i Świnoujściem?

W naszym regionie kolej planuje roboty budowlane obejmujące m.in. stację Szczecin Port Centralny oraz odcinki powiązane z tym dworcem. Pojawią się również nowe inwestycje na Ostrowie Grabowskim, a konkretniej związane z tamtejszym terminalem kontenerowym. Modernizację przejdzie również stacja w Świnoujściu. Oba dworce: Szczecin Port Centralny i Świnoujście czeka przede wszystkim przebudowa układu torowego (aż 38 km torów). W ramach tej inwestycji zostaną zmodernizowane podtorza, odwodnienia torów oraz systemy sterowania ruchem kolejowym. Kolej planuje również przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych, jednego mostu kolejowego oraz elektryfikację linii. Wszystko to powstanie przy wsparciu funduszy unijnych. Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że chcą w ten sposób nie tylko poprawić dostęp do portów morskich, ale także udrożnić przejazdy towarowe ze Śląska.