Na szczecińskich torowiskach pojawić się mają dwa nowe, częściowo niskopodłogowe, tramwaje dwukierunkowe. Do ich eksploatacji niepotrzebne są pętle, więc mogą być wykorzystywane np. podczas remontów, gdy stałą trasę trzeba skrócić. Będą również niezbędne podczas planowanej w przyszłości budowy torowiska na ul. 26 Kwietnia.

O planach miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie pierwszy napisał „Głos Szczeciński”. Tramwaje mają kosztować po ok. 4,5 mln zł. Na początku przyszłego roku rozpoczną się prace nad przygotowaniem dokumentacji, która będzie podstawą przetargu.

Nie będą potrzebowały pętli

Tramwaje dwukierunkowe mają kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi z obu stron. To sprawia, że są cięższe i zapewniają mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje ich największa zaleta. Nie potrzebują pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ dwóch torów z rozjazdem).

Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić na torowisku w niemal dowolnym miejscu. To sprawia, że w czasie remontu takie tramwaje mogą zawracać np. w połowie swojej stałej trasy.

Mogą „uratować” zbyt drogą inwestycję

To głownie z tego powodu w 2018 r. Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT zarekomendowała miastu po analizie zakup tramwajów dwukierunkowych. Będą niezbędne przy planowanej w bliżej nieokreślonej przyszłości budowie torowiska na ul. 26 Kwietnia i dalej w kierunku Krzekowa, a później nowej pętli przy Netto Arenie. Budowa będzie etapowana, a miejsca na drogie pętle na końcu każdego z etapów nie będzie.

Tramwaje dwukierunkowe mogłyby również „uratować” w przyszłości pomysł budowy torowiska do granicy z Mierzynem. Projekt zakładający budowę pętli przy CH Ster okazał się zbyt drogi i inwestycję przesunięto na później. Dzięki tramwajom dwukierunkowym pętli nie trzeba byłoby budować, więc koszty spadną. A w dalszej przyszłości łatwiej byłoby przedłużyć linię jeszcze dalej, na teren Mierzyna.

Jeden tramwaj dwukierunkowy już jest

Aby jednak tramwaje dwukierunkowe mogły efektywnie obsługiwać wspomniane wcześniej trasy, będzie potrzeba ich zdecydowanie więcej niż dwa. Konieczne więc będą podobne zakupy w kolejnych latach.

Co ciekawe, w Szczecinie jest już jeden tramwaj dwukierunkowy. To zabytkowy pojazd typu 4N z 1956 r. Obsługuje czasem turystyczną linię 0.