We wczorajszym wydaniu programu „Studio wSzczecinie.pl” zapytaliśmy radnych Szczecina o pogłoski, do których dotarł reporter portalu wSzczecinie.pl. Wynikało z nich, że miasto przymierza się do zmian w Strefie Płatnego Parkowania. Ma być ona większa i droższa. Planowane są także inne zmiany. Dzisiaj z samego rana miasto ogłosiło, że rozpoczyna konsultacje, o których obecni w studiu samorządowcy... nie wiedzieli.

Miasto ogłasza konsultacje w sprawie zmian w Strefie Płatnego Parkowania

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, nowy cennik opłat, możliwość wyboru nie jednej, a dwóch ulic w abonamencie mieszkańca, PPN na parkingu vis a vis Pomnika Czynu Polaków – takie zmiany chce skonsultować z mieszkańcami magistrat.

– Dziś rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie modyfikacji systemu parkowania w Szczecinie. Przedmiotem konsultacji jest prezentacja pt. „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie”. Zawarte w prezentacji propozycje zmian w SPP opierają się na wynikach badań działania Strefy Płatnego Parkowania wykonanych w latach 2023–2024 – informuje Wojciech Jachim, rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza SPP w Szczecinie.

Po konsultacjach nowelizacją uchwały o SPP zajmą się komisje rady miasta. Głosowanie nad ostateczną wersją projektu planowane jest na sesji 29 października.

Najważniejszą nowością jest pomysł utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania na Starym Mieście, tj. między ul. Tkacką a Mściwoja II i Panieńską. Parkowanie na tym obszarze byłoby płatne codziennie od 08:00 do 22:00, a pierwsza godzina miałaby kosztować 8 złotych.

Planowany obszar Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oznaczony jest na niebiesko/mat. NiOL

Więcej ulic w SPP, również na Łasztowni

Zmiana granic SPP ma mieć charakter kosmetyczny, choć w jednym przypadku symboliczny.

– W rejonie Teatru Polskiego autorzy prezentacji proponują uzupełnienie SPP o fragment ulicy Montwiłła. Druga poprawka dotyczy obleganej przez pojazdy Bramy Głównej Cmentarza Centralnego (podstrefa żółta objęłaby dodatkowy odcinek ulicy Ku Słońcu między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC.). I wreszcie trzecia, praktyczna, ale i symboliczna zmiana przesuwa granicę SPP na Łasztownię. Łasztownia z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz tym zwiększa się tu ruch pojazdów. Stąd propozycja, aby podstrefą żółtą objąć ulice Władysława IV oraz Zbożową – wylicza Jachim. – Autorzy opracowania postulują również zmniejszenie udziału podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca.

Z informacji portalu wSzczecinie.pl wynika, że magistrat przymierza się także do podniesienia cen za parkowanie w mieście. Za godzinę w czerwonej strefie mamy płacić 4,40 zł (jest 3,60 zł), a za godzinę w strefie żółtej – 3,60 zł (obecnie 2,80 zł).

– Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc. a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania – tłumaczy Jachim.

Radni zaskoczeni nieoficjalnymi doniesieniami portalu wSzczecinie.pl

Informacja o planach dotyczących SPP trafiły do redakcji portalu wSzczecinie.pl we wtorek po południu. Zapytaliśmy o nie miejskich radnych w trakcie wieczornego „Studia wSzczecinie.pl”.

– Nie słyszałem kompletnie nic w tym temacie. Byłoby to niepokojące, gdybyśmy mieli podnosić opłaty dla mieszkańców Szczecina. Mam nadzieję, że to plotka i to się nie zadzieje, bo mielibyśmy drenaż kieszeni mieszkańców – mówił Krzysztof Romianowski z Prawa i Sprawiedliwości.

– O niczym takim nie słyszałem. Wiem tylko, że Strefa Płatnego Parkowania wróciła do al. Wojska Polskiego. Nic nie słyszałem – dodał Piotr Kęsik.

– Dowiedziałem się o tym od pana przed wejściem do studia. Nic mi o tym nie wiadomo – odpowiedział podobnie Mateusz Gieryga, radny Koalicji Obywatelskiej.

– Mam szczerą nadzieję, że to fake news, ale wcale bym się nie zdziwił, gdyby taka sytuacja miała miejsce. Miasto ma takie „odpały”, że czasem prowadzi konsultacje, które nie są konsultacjami, więc by mnie to nie zdziwiło – dodał Dariusz Olech, polityk Konfederacji.

Radni  koalicji rządzącej jednocześnie zaznaczali, że zmiany mogłyby być zasadne i warte przedyskutowania, bo Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie jest jedną z tańszych w Polsce.

Konsultacje w sprawie SPP potrwają do 11 października br. Opinie i uwagi można składać za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając je na adres e-mail: konsultacje@spp.szczecin.pl, oraz w wersji papierowej, wrzucając je do urny konsultacyjnej, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przed wejściem do pokoju nr 16.