W 2021 r. na zachodniopomorskich szlakach kolejowych pojawiło się 7 pociągów dwunapędowych. W 2022 r. dołączy do nich 5 kolejnych. Zarząd Województwa zdecydował się w pełni wykorzystać prawo opcji zamówienia dodatkowych pojazdów, zapisane w umowie zawartej z firmą Newag w 2020 r.

Pomorze Zachodnie kupiło wówczas dwa pociągi hybrydowe, gwarantując sobie jednocześnie możliwość rozszerzenia zamówienia o 10 dodatkowych pojazdów w ramach prawa opcji – na tych samych warunkach i w tej samej cenie. Już w 2021 r. zdecydowano o kupnie kolejnych 5 pojazdów. Dotarły w lipcu i w grudniu.

„Mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń”

Zakupione hybrydy obsługują połączenia ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka i Słupska. Podwójny napęd, elektryczny i spalinowy, pozwala wykorzystywać je na trasach, które nie są w całości zelektryfikowane. Pierwsze opinie, po tym jak nowe pociągi przejechały już ponad pół miliona kilometrów, są takie, że sprawdzają się w codziennej eksploatacji. Stąd decyzja o zamówieniu pięciu kolejnych pojazdów, które zostaną dostarczone jeszcze w 2022 r. Wartość tej ostatniej części kontraktu z Newagiem to 123 mln zł brutto.

– Hybrydy, a więc możliwość zmiany napędu, to mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń. Korzyści dla pasażerów i dla środowiska – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów.

Jaki standard oferują nowe pociągi?

Hybrydowy napęd zamawianych pojazdów składa się z czterech elektrycznych silników trakcyjnych o łącznej mocy 1600 kW oraz z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasilają silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe pojazdy rozwijają maksymalną prędkość160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) lub 120 km/h (silniki diesla).

Każdy z pociągów wyposażony jest m.in. w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator oraz rampy ładunkowe dla wózków. Zaprojektowano 150 miejsc siedzących, 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Jeden taki pociąg kosztuje 24 mln zł

Łączny koszt zakupu 12 pociągów hybrydowych zamknie się w kwocie 293 mln zł. Jeden pojazd dwunapędowy dostarczony przez Newag kosztuje więc ok. 24,5 mln zł. Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu środkami Unii Europejskiej.