Wczoraj podano do publicznej wiadomości, że spółka Nextbike, operator systemów rowerów miejskich w wielu miastach w Polsce, złożył wniosek o upadłość. Spółka, która jest dostawcą programu dla systemu roweru miejskiego w Szczecinie, od kilku miesięcy boryka się z problemami finansowymi. Czy to oznacza, że przyszłość Bike_S jest zagrożona? Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne uspokaja, że w tym sezonie wszystko odbędzie się zgodnie z umową.

„Chcielibyśmy, by rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym”

Pandemia koronawirusa odcisnęła poważne piętno na funkcjonowaniu systemów rowerów miejskich w całej Polsce. W Szczecinie z Bike_S nie można było korzystać przez kilka tygodni. To jednak nie koniec złych wiadomości. Dostawca oprogramowania do rowerów, czyli spółka Nextbike właśnie zgłosiła do sądu wniosek o upadłość. W komunikacie na stronie Nextbike czytamy, że przez rządowy zakaz korzystania z miejskich rowerów, który trwał od 1 kwietnia do 5 maja 2020 firmie grozi niewypłacalność. Operator poprosił także samorządy o współpracę i wyrozumiałość.

– Chcielibyśmy, by rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – mówi Paulina Wójcicka z biura Nextbike w Polsce. – Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać  – dodaje rzeczniczka Nextbike.

„Nie widzimy zagrożenia do końca trwania umowy z Nextbike”. W tym sezonie rower jest bezpieczny

Czy szczeciński system jest zagrożony? Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne uspokaja, że na ten moment nie ma zagrożenia, by rowery zniknęły z ulic Szczecina.

– Generalnie nie widzimy zagrożenia dla Bike_S do końca trwania umowy z Nextbike Polska, czyli do końca listopada 2020. Nextbike odpowiada tylko za oprogramowanie, utrzymaniem systemu zajmuje się spółka NiOL. Złożenie wniosku o upadłość nie jest jednoznaczne z upadłością. Zarząd Nextbike Polska złożył także wniosek restrukturyzacyjny w nadziei na zawarcie porozumień z wierzycielami. Niezależnie od tego, jaki scenariusz wejdzie w życie, zakładamy, że dostawca oprogramowania dla Bike_S będzie bez zakłóceń funkcjonować przez co najmniej kilka następnych miesięcy – mówi Wojciech Jachim, rzecznik spółki NiOL.

– Sytuacja jest niepokojąca, jednak nie oznacza zagrożenia dla funkcjonowania roweru miejskiego w Szczecinie. Dla użytkowników Bike_S nic się nie zmienia. Zaistniała sytuacja jednak utwierdza mnie w przekonaniu, że obrany nowy kierunek w sprawie stworzenia miejskiego systemu i aplikacji jest właściwy, i w przyszłości zabezpieczy funkcjonowanie roweru w Szczecinie – skomentował dla portalu wSzczecinie.pl radny Koalicji Obywatelskiej Łukasz Kadłubowski, inicjator powstania Bike_S w Szczecinie.

Obecnie system roweru miejskiego w Szczecinie to ponad 580 jednośladów. Najnowsze 63 sztuki dołączyły do floty rowerów w ubiegłym tygodniu.