Siedem samochodów słynnej przedwojennej szczecińskiej marki, ale również rowery, maszyny do szycia i pisania, różne akcesoria, fotografie oraz dokumenty. Łącznie blisko 900 eksponatów, które kolekcjoner Manfried Bauer przez lata zebrał w „Muzeum Stoewera” w Wald-Michelbach. Teraz to wszystko stało się własnością Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdni Sztuki w Szczecinie.
Rodzina Stoewerów na początku produkowała rowery, maszyny do szycia i pisania (przy dzisiejszej ul. Niemcewicza). Później otworzyła zakład przy obecnej al. Wojska Polskiego, w którym zaczęły powstawać słynne na całą Europę samochody.
W Szczecinie kolekcja będzie bezpieczna
Manfried Bauer przez wiele lat gromadził wszystkie pamiątki związane z przemysłowym imperium Stoewerów. Od samochodów po szpulki na taśmę do maszyny do pisania. Powstała imponująca kolekcją, którą teraz zgodził się sprzedać Szczecinowi.
- Na pewno ze względów emocjonalnych nie było mu łatwo podjąć decyzję o rozstaniu się z kolekcją. Chciał jednak zabezpieczyć ją przed rozproszeniem i zapewnić, by dalej była publicznie eksponowana. Dlatego zdecydował się sprzedać ją właśnie nam – mówi Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
Piękne samochody z duszą
Magistrat za kupno całej kolekcji zapłaci 3,2 mln zł (w trzech ratach). Zgodnie z wyceną 870 eksponatów, którą przygotowali dwaj rzeczoznawcy – dr inż. Janusz Peszak i dr inż. Jan Kopeć. Największe wrażenie na liście zakupów robią oczywiście samochody. Do Szczecina trafią wkrótce m.in. Stoewer C-2 z 1913 r., Stoewer V5 Sport z 1931 r. czy Stoewer Arkona z 1939 r. Wszystkie pięknie odnowione i „na chodzie”.
- Stoewery wracają do domu. Tam gdzie jest ich miejsce. Chcemy, żeby dotarły do nas latem, wtedy będziemy mogli jesienią zaprezentować je wszystkim odwiedzającym Muzeum Techniki i Komunikacji – tłumaczy prezydent Piotr Krzystek.
Będą kolejne zakupy
Jak podkreślają muzealnicy to pierwszy przypadek w historii, żeby Polacy kupowali całe niemieckie muzeum. W dodatku wciąż działające, niezadłużone, nie będące w stanie likwidacji.
Nowe zakupy sprawią, że bogata kolekcja MTiK jeszcze się powiększy. Aby jak najwięcej eksponatów można było oglądać na co dzień, planowana jest rozbudowa muzeum, czyli budowa łącznika przed halą zajezdni i renowacja pobliskiej kamienicy. Wiadomo już, że ta inwestycja zostanie dofinansowana ze środków unijnych kwotą ponad 1 mln euro. Nowa część – Centrum Kultury Technicznej – powinna być gotowa w połowie 2022 r. A do tego czasu kolekcja na pewno jeszcze się powiększy.
- Na pewno nie jest to nasz ostatni zakup samochodów marki Stoewer – zapowiada prezydent Krzystek.
foto: Stoewer C-2 z 1913 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer S-8 z 1928 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer V5 Sport z 1931 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer V5 Cabrio-limousine z 1931 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer Greif z 1938 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer Sedina z 1939 roku / materiały Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
foto: Stoewer Arkona z 1939 roku / Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie
Komentarze
18