W angielskojęzycznym tekście libretta odkrywamy znajome wyrażenia

Największym bogactwem The Fairy Queen jest muzyka.Barokowa, wykonywana na instrumentach z epoki lub ich wiernych kopiach przez warszawski zespół La Tempesta. Brzmi tak rzadko słuchany klawesyn, wtóruje mu piękna w formie i dźwięku teorba. Przyzwyczajeni do włoskiego i niemieckiego śpiewu operowego odkrywamy w angielskojęzycznym tekście znajome słowa i wyrażenia. Libretto w swej warstwie dramaturgicznej-osobowej nawiązuje do "Snu Nocy Letniej" Szekspira, a kostiumy do dwudziestolecia międzywojennego. Scenografia w wielopłaszczyznowym działaniu rozdziela barwny, magiczny świat od realnego, zimnego i ultrafioletowego.

W elementach choreografii dostrzegłem powidoki realizacji Polskiego Teatru Tańca i niezapomnianego przedstawienia "Adagio na smyczki i organy" Th. Albinioniego.

Drugi akt zaczyna sie sceną, która po bliższym przyjrzeniu zdaje się znajomą. Zaraz, zaraz - już gdzieś to widzieliśmy! Niczym w oscarowym "Tango" Zbiga Rybczyńskiego postacie dramatu jawią się przed cierpiącym na niemoc twórczą niskogatunkowym poetą - dopiero interwencja sił nadprzyrodzonych, magii czarów i miłości przywraca mu wiarę w siebie, realizację planów i szczęśliwe zakończenie.

"Królowa wróżek" okazała się podwójnie łaskawa dla Opery Na Zamku, jej pracowników i wiernych widzów.  Dzięki staraniom teamu dyrektora Warcisława Kunca i m.in perfekcyjnie napisanym  wnioskom Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dofinansowało przyszłe projekty realizacyjne i potrzeby sceniczne Opery. Marszałek Władysław Husejko też swoje dorzucił. Czy dzięki temu zobaczymy na odnowionej scenie królową Odettę z "Jeziora łabędziego" i cwałujące wagnerowskie Walkirie - nie wiadomo, ale co szkodzi pomarzyć.

---------------------

The Fairy Queen /Królowa wróżek/

OperaPremiera światowa 2 maja1692 - Londyn

Prapremiera polska 29. kwietnia 2010 - Szczecin

Muzyka: Henry Purcell

Libretto: autor nieznany

Kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc

Reżyseria i kostiumy – Michał Znaniecki

Scenografia – Luigi Scoglio

Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć