W angielskojęzycznym tekście libretta odkrywamy znajome wyrażenia
Największym bogactwem The Fairy Queen jest muzyka.Barokowa, wykonywana na instrumentach z epoki lub ich wiernych kopiach przez warszawski zespół La Tempesta. Brzmi tak rzadko słuchany klawesyn, wtóruje mu piękna w formie i dźwięku teorba. Przyzwyczajeni do włoskiego i niemieckiego śpiewu operowego odkrywamy w angielskojęzycznym tekście znajome słowa i wyrażenia. Libretto w swej warstwie dramaturgicznej-osobowej nawiązuje do "Snu Nocy Letniej" Szekspira, a kostiumy do dwudziestolecia międzywojennego. Scenografia w wielopłaszczyznowym działaniu rozdziela barwny, magiczny świat od realnego, zimnego i ultrafioletowego.
W elementach choreografii dostrzegłem powidoki realizacji Polskiego Teatru Tańca i niezapomnianego przedstawienia "Adagio na smyczki i organy" Th. Albinioniego.
Drugi akt zaczyna sie sceną, która po bliższym przyjrzeniu zdaje się znajomą. Zaraz, zaraz - już gdzieś to widzieliśmy! Niczym w oscarowym "Tango" Zbiga Rybczyńskiego postacie dramatu jawią się przed cierpiącym na niemoc twórczą niskogatunkowym poetą - dopiero interwencja sił nadprzyrodzonych, magii czarów i miłości przywraca mu wiarę w siebie, realizację planów i szczęśliwe zakończenie.
"Królowa wróżek" okazała się podwójnie łaskawa dla Opery Na Zamku, jej pracowników i wiernych widzów. Dzięki staraniom teamu dyrektora Warcisława Kunca i m.in perfekcyjnie napisanym wnioskom Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dofinansowało przyszłe projekty realizacyjne i potrzeby sceniczne Opery. Marszałek Władysław Husejko też swoje dorzucił. Czy dzięki temu zobaczymy na odnowionej scenie królową Odettę z "Jeziora łabędziego" i cwałujące wagnerowskie Walkirie - nie wiadomo, ale co szkodzi pomarzyć.
---------------------
The Fairy Queen /Królowa wróżek/
OperaPremiera światowa 2 maja1692 - Londyn
Prapremiera polska 29. kwietnia 2010 - Szczecin
Muzyka: Henry Purcell
Libretto: autor nieznany
Kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc
Reżyseria i kostiumy – Michał Znaniecki
Scenografia – Luigi Scoglio
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Komentarze
2