Wkrótce w ramach prototypowania testowany będzie kolejny wariant organizacji ruchu na pl. Orła Białego i w jego najbliższej okolicy. Dlatego w drugim tygodniu października przywrócone zostanie parkowanie w części placu, od skrzyżowania z ulicą Grodzką do budynku Akademii Sztuki.
Prototypowanie, czyli szukanie najlepszego pomysłu na pl. Orła Białego, rozpoczęło się w ostatnich dniach lipca. Zmiany organizacji ruchu objęły najpierw ograniczenie możliwości parkowania, a od początku września całkowite wyeliminowanie samochodów. W drugim tygodniu października wprowadzony zostanie trzeci wariant, przypominający nieco ten pierwszy. Znów będzie można parkować przed bankiem. Wyznaczone zostaną tam też nowe miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.
- Propozycja przywrócenia możliwości parkowania w tym obszarze często pojawiała się w postulatach mieszkańców, dlatego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu nowego wariantu, który wraz z dodatkowymi zmianami w obszarze placu będzie testowany w trakcie roku akademickiego – mówi Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina.
Odwrócone parkowanie na Staromłyńskiej
Zmiany obejmą również najbliższą okolicę placu. Inaczej trzeba będzie parkować przy ul. Staromłyńskiej. Po jej zachodniej stronie powstaną miejsca postojowe równolegle (zamiast prostopadłych), a po wschodniej prostopadle (zamiast równoległych).
– Odwracamy układ miejsc postojowych na ul. Staromłyńskiej, ponieważ chcemy zabezpieczyć wąski chodnik w części zachodniej przed samochodami. Teraz zajmują dużą jego część, co utrudnia ruch pieszych – tłumaczy prezydent Wacinkiewicz.
Strefa zamieszkania z pierwszeństwem pieszych
Na ul. Łaziebnej i w najbliższym otoczeniu szkoły muzycznej wprowadzona zostanie strefa zamieszkania, pozwalająca pieszym swobodnie poruszać się po ulicy.
- Wielokrotnie obserwowaliśmy, że z powodu niewystarczającej szerokości chodnika wiele osób schodziło na jezdnię ul. Łaziebnej. Na problem dojścia do szkoły zwracała nam natomiast uwagę rada osiedla. W strefie zamieszkania to pieszy zawsze ma pierwszeństwo, a samochody mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 20 km/godz – mówi prezydent Wacinkiewicz.
Znikną samochody zajmujące chodnik przy ul. Grodzkiej przed katedrą, bo zostanie tam wprowadzony zakaz parkowania.
Wciąż obowiązywać będą też zasady znane z wcześniejszych wariantów:
- ograniczenie prędkości poruszania się w otoczeniu placu do 30 km/h,
- kontraruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych,
- wydzielenie miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride bezpośrednio przed wejściem do Szkoły Muzycznej,
- dopuszczenie dostaw w przestrzeni pieszej placu („porty” lub dojazdy),
- montaż tablic informujących o ograniczeniach na głównych wlotach na obszar projektu.
Nie tylko parkowanie
Prototypowanie to jednak nie tylko zmiany w organizacji ruchu. Na placu ustawiono nowe ławki i donice, zawieszono hamaki. Organizowane są tam imprezy plenerowe. Ostatnio widowiskowy koncert „Pożegnanie lata”, który bardzo spodobał się mieszkańcom.
Zmiany na pl. Orła Białego są jednak również poddawane krytyce. Głównie ze względu na ograniczenie miejsc parkingowych bez stworzenia w najbliższej okolicy alternatywy dla kierowców.
W czasie prototypowania cały czas prowadzone są badania komunikacyjne i wywiady z mieszkańcami. To wszystko ma pomóc ocenić jak zaproponowane zmiany wpływają na funkcjonowanie placu i jego otoczenia. Wyciągnięte wnioski pozwolą w listopadzie wyłonić najlepszy pomysł na pl. Orła Białego.
Komentarze
13