Czy w czasie pandemii można optymalizować działania firmy, oszczędzać pieniądze, a jednocześnie nie tracić efektywności działania? To zadanie bardzo trudne, wielu przedsiębiorców szuka sposobu na odnalezienie się w tej trudnej sytuacji, gdy warunki funkcjonowania zdecydowanie się zmieniły. Tych zagadnień dotyczył kolejny WEBINAR LIVE Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Gośćmi byli eksperci: Katarzyna Michalska (doradca restrukturyzacyjny) oraz Paweł Kowalski (radca prawny).


„Działania należy podejmować natychmiast”

Eksperci zaproszeni do dyskusji przez Polską Fundację Przedsiębiorczości nie mają wątpliwości, że optymalizacja nie może być procesem chaotycznym. Cięcia „gdzie się da”, bez analizy konsekwencji takiego działania dla firmy, być może przyniosą szybkie oszczędności, ale jednocześnie w krótkim czasie mogą wygenerować duże straty. Wszelkie działania powinien poprzedzić audyt restrukturyzacyjny, skupiony na tych obszarach, które nie zagrażają operacyjnej efektywności przedsiębiorstwa.

– Należy zaprosić do współpracy księgowe, zaangażować prawnika i kancelarie restrukturyzacyjne. Wielkim problemem jest czas działania. Niektóre firmy przychodzą po pomoc, kiedy w kasie jest pusto i właściwie przedsiębiorstwo nadaje się do upadłości, a nie do restrukturyzacji. Działania podejmować należy natychmiast, gdy widzimy, że tracimy klientów i zagrożona może być nasza płynność finansowa – mówi Katarzyna Michalska, doradca gospodarczy.

– Pierwszym krokiem, który musi zostać wykonany, jest audyt. To kwestia wiedzy o kondycji firmy, specjaliści z różnych dziedzin są w stanie wskazać rozwiązania, które przedsiębiorcy często nie przychodzą na myśl. To kwestia renegocjacji pewnych umów czy zastosowanie form pomocy, o których przedsiębiorca może nie wiedzieć – dodaje mec. Paweł Kowalski.

Gdzie przedsiębiorcy mogą więc szukać oszczędności? Specjaliści zwracają uwagę np. na koszty wynajmu powierzchni biurowej, eksploatację samochodów służbowych, koszty energii czy negocjacje w umowach długoterminowych. Znacząca redukcja kosztów następuje także, gdy podjęta zostaje decyzja o ograniczeniu zatrudnienia, ale jak mówią eksperci, zwolnienia to dla wielu pracodawców przykra ostateczność i decydują się na nią dopiero, gdy zostają postawieni pod ścianą.

Jak odnaleźć się w trudnych czasach? Optymalizacja i efektywność często idą w parze

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy możliwe jest, by w czasie pandemii działać efektywnie? To czas spowolnienia gospodarczego, mniejszego zaangażowania konsumentów oraz np. pracy zdalnej, która na różnych odcinkach operacyjnych może doprowadzić do zmniejszenia efektywności przedsiębiorstwa.

– Przy odpowiednim planie efektywność jest możliwa do realizacji, ale wiele zależy od celu oraz tego, jaki plan restrukturyzacyjny założymy. Dla niektórych celem w czasach pandemii jest utrzymanie się na rynku i pozostanie w składzie strukturalnym firmy, inni zakładają np. dywersyfikację czy nawet zwiększanie portfela klientów. Optymalizacja i efektywność to nie są zwroty, które się wykluczają. Często to właśnie zwiększenie efektywności jest celem takiego działania, choć mówimy tu zwykle o czasach, gdy na przykład menadżerowie chcą dokonywać uproszczeń w kulturze organizacyjnej firmy. W obecnych czasach celem optymalizacji jest raczej uzyskanie lub utrzymanie płynności finansowej – komentuje Katarzyna Michalska.

– Duże przedsiębiorstwa przez optymalizację szukają oszczędności. To czas na poszukiwanie inwestorów, czas na szukanie kreatywnych rozwiązań czy nowych rynków zbytu dla swoich towarów i usług. To czas na rozwój działalności e-commerce czy poszukiwanie nowych przestrzeni, w których dotychczas aktywność firmy była mniejsza – dodaje mec. Kowalski.

Webinar LIVE PFP możecie oglądać na żywo w co drugi czwartek w mediach społecznościowych Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.