Spółka ZUE z Krakowa ma od dziś 450 dni na wyremontowanie węzłów „Plac Szarych Szeregów” i „Wyszyńskiego” (skrzyżowanie przed Mostem Długim). Same prace budowlane, wymagające zmian w organizacji ruchu, zajmą około 120 dni. W pierwszej kolejności planowana jest wymiana infrastruktury tramwajowej na pl. Szarych Szeregów.

Torowiska na obu tych skrzyżowaniach są mocno wyeksploatowane. Przekłada się to na mniejszy komfort pasażerów, a nawet pieszych, którzy muszą uważnie patrzeć pod nogi na usłanym nierównościami przejściu na Wyszyńskiego. To wszystko ma się w przyszłości zmienić.

- To kolejne ważne zadanie, które niebawem się rozpocznie w naszym mieście. Duży projekt poprawiający infrastrukturę tramwajową. Istotny w kontekście poprawy jakości komunikacji miejskiej i przewozów tramwajowych, ale także, komfortu i bezpieczeństwa pasażerów oraz kierowców – mówił prezydent Piotr Krzystek, podpisując umowę z wykonawcą.

Utrudnienia przez cztery miesiące?

Przetarg na wykonanie tego zadania wygrała firma ZUE S.A. Otrzyma za nie 44,8 mln. W 450-dniowym okresie realizacji zamówienia przewidziano czas na opracowanie projektu czasowej organizacji ruchu oraz wyprodukowanie i dostarczenie elementów rozjazdów. Później przyjdzie pora na prace budowlane, które mają potrwać ok. 120 dni. Najpierw na pl. Szarych Szeregów.

- W Szczecinie z powodzeniem zrealizowaliśmy już kilka inwestycji i cieszymy się, że możemy podjąć się także tego, ważnego zadania. Myślę, że nasze doświadczenie pozwoli na sprawne przeprowadzenie robót z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców – podkreślał Marcin Wiśniewski, wiceprezes ZUE S.A.

Co zostanie zrobione?

Na węźle "Szarych Szeregów" wymieniona zostanie konstrukcja torów na samym placu, jak również w al. Piłsudskiego, do jezdni pl. Odrodzenia. Remont przejdzie jezdnia ronda Szarych Szeregów, na nowo zagospodarowana będzie wyspa ronda i peron przystankowy. Prace obejmą także sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice, oraz częściowo uzbrojenie terenu.

Na Wyszyńskiego powstaną nowe, rozbudowane perony przystankowe, przy których zatrzymywać będą się także autobusy (dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy). Zaplanowano też nowy odcinek torów, umożliwiający skręt z ul. Wyszyńskiego w kierunku Stoczni Szczecińskiej (oraz w drugą stronę). Długość nowoprojektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane będą sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic.

Remont węzłów jest częścią dużego projektu z dofinansowaniem unijnym, na przebudowę torowisk w niemal całym mieście. W następnych etapach ma objąć m.in. ul. Kolumba, al. Powstańców Wielkopolskich i trasę ze Śródmieścia w kierunku Niebuszewa.