Instalacje, spektakle, spotkania i koncerty, a także atlas dźwiękowy i balet radiowy! To wszystko znajdziemy w programie tegorocznego festiwalu Spoiwa Kultury. Wydarzenie, które corocznie odbywało się latem, tym razem rozpocznie się na początku jesieni. Bezpłatne wejściówki można rezerwować tylko mailowo, a ich liczba jest ograniczona.

Instalacje na Niebuszewie

„Na ulicach Niebuszewa, pod odzyskanymi adresami szczecińskich Żydów, markujemy miejsca policzalnych nieobecności” – tak opisują swój instalacyjny projekt „Wprawka” jego autorki: Natalia Szostak i Weronika Fibich. Te prace (nawiązujące do rocznicy pierwszej deportacji ludności żydowskiej z 13 na 14 lutego 1940 roku) będzie można oglądać 22 września (od godziny 12.00) w kilku miejscach na terenie Niebuszewa. Zostanie też przygotowana mapka, która udostępniona będzie w Internecie. Zaznaczone zostaną na niej konkretne miejsca, które należy na terenie dzielnicy odwiedzić. To wydarzenie zainauguruje Spoiwa Kultury.

Muzyka żydowska w autorskiej formie

Dzień później, także w tej dzielnicy, dokładnie na ulicy Niemcewicza, Paweł Szamburski zaprezentuje performans muzyczny. Ten kompozytor i improwizator związany z wieloma składami, m.in.: Cukunft, Horny Trees, Sza/Za i Bastarda, tworzy muzykę do filmu, kina niemego, teatru, tańca współczesnego. Najczęściej wykorzystuje klarnet, głos oraz elektronikę i tego można się spodziewać po występie, na którym zaprezentuje autorskie interpretacje muzyki żydowskiej, głównie ze zbiorów Moshe Beregowskiego, a także z tradycji chasydzkiej dynastii Modrzyc.

Świadectwo ocalałej z Holocaustu

24 września Teatr Kana zaprasza na spektakl-performans „Paulina” w reżyserii Kathleen Amshoff. To projekt badawczo-artystyczny, w którym punktem wyjścia jest przypadkowo odnalezione świadectwo ocalałej z Holocaustu krakowskiej Żydówki z 1945 roku oraz zmieniające się względem niego i siebie relacje dwóch artystek. Są nimi Michelle Levy  (artystka interdyscyplinarna i menedżerka kultury z Nowego Jorku) oraz Patrycja Dołowy – autorka tekstów oraz performerka skupiająca się w swojej pracy na kwestiach pamięci i żydowskiego dziedzictwa. Jej ostatnia książka „Wrócę, gdy będziesz spała. Rozmowy z dziećmi Holocaustu” została wydana przez Wydawnictwo Czarne.

Śpiewnik domowy i pieśni z wieży

25 września wystąpią dobrze znani w naszym mieście artyści. Pod hasłem „Śpiewnik domowy kameralnie” Łona i Webber wykonają utwory ze swej tegorocznej płyty z towarzyszeniem Tomasza Licaka (saksofon) i José Manuela Albána Juáreza (instrumenty perkusyjne). Wszystko będzie się działo w lokalu przy ul. Słowackiego 14.

Przedostatnie wrześniowe wydarzenie Spoiw to występ grupy Tempvs Fvgit. 26 września w jej wykonaniu usłyszymy korsykańskie pieśni na wieży bazyliki archikatedralnej św. Jakuba w Szczecinie. Miejsce to będzie podkreślało wyjątkowy, bo „wertykalny”, charakter wykonywanego przez grupę repertuaru złożonego z utworów liturgicznych, ale także pieśni wywodzących się z tradycji ludowej, które przetrwały na Korsyce w przekazie ustnym.

Opowieść o kobiecości

30 września w Teatrze Kana odbędzie się przedpremierowy pokaz spektaklu „Femino 2.0” grupy t.kanka. To spektakl powstający w ramach działań warsztatowych prowadzonych przez aktorów Teatru Kana – „łączy w sobie burzę i upalne lato, cierń z kwiatem lilii, siłę z wrażliwością, odwieczną tajemnicę wszechświata i wielką zagadkę”. Jest opowieścią o kobiecości narażonej na bolesne dylematy i wątpliwości „w społeczeństwie powszechnej edukacji i równie powszechnej niewiedzy”.

Dźwięki Puszczy Bukowej

Październikowa sesja Spoiw rozpocznie się dwiema prezentacjami „Atlasu dźwięków/Puszczy” w reżyserii Ludomira Franczaka z Teatru Rondo w Słupsku. Ten spektakl ma być opowieścią związaną z przyrodą – zarówno dotyczącą bezpośrednio samej Puszczy Bukowej, jak i przestrzeni, w których natura styka się z wytworami ludzkiej cywilizacji. Produkcja dźwiękowa i loopy to dzieło innego słupskiego artysty – Marcina Dymitera, znanego z zespołów Ewa Braun, Mapa czy solowych nagrań jako Emiter.

Doświadczenie VR w Kanie

Poza tymi wszystkimi wydarzeniami, dwukrotnie (2 i 3 października) będzie można zobaczyć w Teatrze Kana spektakl „Wyludniacz” Roberta Mleczki i Adama Majiczka, na podstawie prozy Samuela Becketta. Będzie to doświadczenie VR, podczas którego każdy uczestnik może poczuć emanację obecności ciał w postaci awatarów, „powołanych na potrzeby naszego przeżywania”. W pierwszym dniu pokazu nastąpi także spotkanie z twórcami.

Bardzo osobisty dramat w Trafostacji

3 października Instytut Sztuk Performatywnych przedstawi w Trafostacji Sztuki spektakl „Po prostu” (w adaptacji i reżyserii Weroniki Szczawińskiej). To inscenizacja na podstawie dramatu autorstwa Piotra Wawra seniora. Bazując na osobistych doświadczeniach, autor sięgnął do lat osiemdziesiątych XX wieku i wydarzeń związanych ze śmiercią żony. Bardzo osobista opowieść jest „zapisem instytucjonalnego porzucenia, etycznego krachu struktur medycznych”. Na scenie zobaczymy samego Piotra Wawra seniora oraz Łukasza Stawarczyka.

Solidarny dystans w baletowej formie

Dzień później na placu Solidarności zostanie przedstawiony balet radiowy „Rozproszenie wszędzie! Ćwiczenie z solidarnego dystansu”. To nowy projekt hamburskiego kolektywu performatywno-medialnego Ligna z udziałem trzynastu międzynarodowych artystek i artystów. Członkowie grupy: Ole Frahm, Michael Hueners i Torsten Michaelsen zapytali choreografki i choreografów z całego świata, jakie społeczne i fizyczne zmiany zauważyli w miejscu zamieszkania w czasie globalnego zagrożenia. To posłużyło im do stworzenia inscenizacji, w której próbują ustalić, czy kolektyw jest w ogóle potrzebny, co zbiorowe działanie jest w stanie zaoferować, kiedy cały świat się „ujednostkawia”, istniejąc w odosobnieniu przed ekranem...

Kolektyw Ligna ma długie doświadczenie w tworzeniu miejskich choreografii. Przy szczecińskiej wersji współpracować będzie z choreografką Katarzyną Sitarz. W 2016 w tej przestrzeni zaprezentowała ona choreografię „Gravicity” inspirowaną pochyłymi formami dachu muzeum (przypominającymi kształty wielkich fal morskich).

Wejściówki i streaming

Na wszystkie punkty programu Spoiw Kultury (oprócz pierwszego dnia) obowiązują bezpłatne wejściówki. Można zarezerwować je tylko drogą mailową: info@kana.art.pl – jedna osoba będzie mogła zarezerwować maksymalnie dwie wejściówki na wybrane wydarzenie (w treści maila należy wskazać konkretne wydarzenie). Część wydarzeń będzie można obejrzeć w Internecie w formule live streamingu

Projekt „Spoiwa Kultury 2020” został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: Teatr i Taniec. Projekt „Rozproszenie” dofinansowany został ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Goethe-Institut.

Szczegółowy program dostępny w wydarzeniu na Facebooku: https://www.facebook.com/events/627266374613138/ oraz na stronie internetowej Teatru Kana: http://www.kana.art.pl/projekty/edycja-2020,130.