Prawdopodobnie nie trzeba będzie czekać do maja na zakończenie prac związanych z przebudową układu drogowego w okolicy ul. Energetyków. – Inwestycja dobiega końca i znacznie wyprzedza założony harmonogram – mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. podpisała umowę z miastem 7 maja 2021 roku. Zrealizowanie wszystkich zaplanowanych prac miało im zająć maksymalnie 2 lata. Od kilku miesięcy pojawiały się jednak doniesienia, że wykonawcy bardzo zależy, by zakończyć je wcześniej, m.in. ze względu na stale rosnące koszty materiałów. Dużo wskazuje na to, że się uda, choć oficjalnie nie został jeszcze podany żaden nowy, wcześniejszy termin.

– W wielu miejscach wykonawca robót prowadzi ostatnie prace wykończeniowe. Przybywa oznakowania poziomego i pionowego, trwa montaż wiat przystankowych, wykonywane są nawierzchnie ścieżek rowerowych – wylicza Piotr Zieliński.

Widać już, jak będą wyglądały nowe przystanki tramwajowe na wysokości Przychodni Portowej, które usprawnią dojazd komunikacją publiczną na Łasztownię. Gotowe są też dwa ronda (m.in. na Energetyków) i nowy układ sąsiednich ulic.

Po wylewaniu betonu przyszła czas na zieleń

W okolicy rozpoczęły się nasadzenia zieleni. Wzdłuż torowiska tramwajowego szpaler stworzą jesiony pensylwańskie (30 sztuk). Na plac budowy dotarły również sadzonki czeremchy wirginijskiej (45 sztuk), grabu pospolitego (12 sztuk) i lipy drobnolistnej (2 sztuki).

– Każde z drzew ma odpowiednio przygotowane podłoże. Wykopywany jest dół, który wielkością odpowiada bryle korzeniowej. Doły są dodatkowo zaprawione ziemią urodzajną na bazie kompostu zmieszanego z czarnoziemem. Jednocześnie każdemu z drzew podawany jest hydrożel, czyli preparat odpowiedzialny za zabezpieczenie i utrzymanie odpowiedniej wilgotności gleby. Dodatkowo każde drzewo otrzyma właściwą dla swojego gatunku i wielkości mikoryzę czyli szczepionkę opartą na grzybniach symbiozujących z systemem korzeniowym. Podobne działania prowadzone będą również w przypadku krzewów – podkreśla Piotr Zieliński.

Poprawa dostępu do portu

Głównym celem całej inwestycji jest poprawa dostępu drogowego do szczecińskiego portu. Przebudowa objęła ulice: Energetyków, Władysława IV. Spichrzową, Zbożową, Celną, Świętego Floriana, część ul. Bytomskiej oraz Bulwaru Śląskiego i Gdańskiego.

Całkowity koszt robót to 76 mln zł brutto. Wszystkie etapy przebudowy układu dróg na Międzyodrzu (również innych ulic w kierunku portu, Estakady Pomorskiej i ul. Górnośląskiej) zostały dofinansowane ze środków unijnych kwotą 220 mln zł.

ZOBACZ TEŻ: Są inwestycje, które przebiegają szybciej niż planowano. Czy uciążliwości w centrum zakończą się wcześniej?