Przebudowa śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego znacząco wyprzedza założony wcześniej harmonogram. Podobne doniesienia dochodzą również z innych placów budowy. Co prawda nie przesądza to jeszcze o wcześniejszym zakończeniu prac, ale daje na to pewną nadzieję.

Podczas Komisji ds. budżetu o nowej tendencji mówił Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji. Z radnymi omawiano projekty uchwał budżetowych na najbliższą sesję Rady Miasta (we wtorek 18 października).

– Część proponowanych przez nas zmian w budżecie wynika z przyspieszenia inwestycji. Wcześniej nie widzieliśmy tego zjawiska w takiej skali. Wiąże się to z sytuacją geopolityczną. Wykonawcy nie są pewni swego, przyszłość jest dla nich jednym wielkim znakiem zapytania, zwłaszcza okres zimowy. Dlatego chcą jak najszybciej kończyć inwestycje, żeby nie popaść w kłopoty, narażając się na rosnące koszty – tłumaczył prezydent Przepiera.

Czy na Wojska Polskiego realny jest kwiecień?

W przypadku przebudowy śródmiejskiej części al. Wojska Polskiego mowa w tej chwili aż o 4 miesiącach przyspieszenia w porównaniu do przyjętego na początku harmonogramu prac. Wykonawca, firma MTM, zobowiązał się do zakończenia inwestycji najpóźniej w sierpniu 2023 roku. Czy są więc szanse, że nastąpi to już w kwietniu?

– To, że wykonawca przyspieszył z harmonogramem wewnętrznym, nie zawsze znajduje odzwierciedlenie na samym końcu – zaznaczał prezydent Przepiera. – Ważne przy takich inwestycjach jest to, by jak najszybciej zakończyć prace, które sprawiają najwięcej uciążliwości. Prace wykończeniowe, prowadzone gdzieś z boku, mogą trwać dłużej.

Obecnie harmonogram wyprzedza też przebudowa układu dróg na Międzyodrzu oraz remont ulic Modrej i Koralowej. Bardzo intensywnie rozpoczęły się prace przy przebudowie ul. Bożeny przy dawnej Gontynce, gdzie powstanie zaplecze parkingowe dla Fabryki Wody.

Są też opóźnienia, ale i tak szykuje się rekord

Niektóre inwestycje znajdują się jednak na przeciwległym biegunie. Z tegorocznego budżetu trzeba będzie przepisać na kolejne lata ok. 70 mln zł, które z powodu opóźnień na budowie nie zostaną teraz wydane. Większość tej kwoty (43 mln zł) dotyczy modernizacji torowisk. To ze względu na zatrzymanie prac na ul. Kolumba (kolizje z infrastrukturą podziemną). Jest już niemal pewne, że ta inwestycja nie zakończy się w 2023 roku, jak wcześniej planowano.

W tym roku i tak miasto wyda na inwestycje najwięcej w historii. Wskaźniki wykonania budżetu pokazują, że przebity zostanie rekord z 2021 r., gdy takie wydatki osiągnęły poziom 913 mln zł.