W Szczecinie Bus-pas pojawił się 14 kwietnia na ul. Energetyków w związku z przebudową Bramy Portowej. Po zakończeniu modernizacji postanowiono go pozostawić. Teraz ZDiTM planuje wprowadzenie kolejnych Bus-pasów.

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zaznacza, że dzięki wyznaczeniu Bus-pasa komunikacja miejska możne zapewnić pasażerom punktualny przejazd. Na razie odcinek drogi na Energetyków wzbudza mieszane odczucia. Pasażerowi są zadowoleni – dzięki temu nie muszą stać w korkach, które notorycznie trafiają się przed wjazdem na Most Długi. Kierowcy czują, że są karani za to, że poruszają się własnym samochodem.

Bus-pas jest potrzebny

Utrzymanie bus-pasu zbiera także opnie wśród szczecińskich stowarzyszeń.

Stowarzyszenie SENS pragnie wyrazić sprzeciw przeciwko próbom likwidacji buspasu na ul. Energetyków i Moście Długim w Szczecinie. Pozytywne aspekty tego przyjaznego pasażerom komunikacji miejskiej rozwiązania przedstawiane były nieraz, również przez nasze Stowarzyszenie. Idąc za przykładem wszystkich zachodnioeuropejskich miast jak również Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska itd., Szczecin musi inwestować w komunikację zbiorową i czynić ją coraz bardziej konkurencyjną. Osoby głośno opowiadające się za likwidacją buspasu powinny zapoznać się z opinią fachowców.[Więcej: http://sens.szczecin.pl/2012/10/10/list-otwarty-w-sprawie-proby-likwidacji-buspasu-na-moscie-dlugim/] - czytamy w liście Stowarzyszenia SENS.

Plany ZDiTM

Na fali powodzenia bus-pasa na Energetyków ZDiTM planuje uruchomienie kolejnych pasów autobusowych oraz pasów tramwajowo - autobusowych (PAT). ZDiTM na przełomie lat 2010/2011 zwrócił się z pismem do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska z prośbą o „wprowadzenie „BUS- PASów” oraz pasów tramwajowo-autobusowych na następujących ciągach:

- BUS-PAS: ul. Energetyków – Gdańska – Most Pionierów (w obu kierunkach),

- PAT: Most Długi (w kierunku centrum),

- PAT: ul. Wyszyńskiego (w obu kierunkach),

- PAT: ul. Krzywoustego od Pl. Zwycięstwa do Pl. Kościuszki (w obu kierunkach); alternatywą jest zmiana programu sygnalizacji w taki sposób, by ograniczyć liczbę pojazdów akumulujących się na ul. Krzywoustego,

- BUS-PAS: ul. Krzywoustego od Pl. Kościuszki do skrzyżowania z al. Bohaterów Warszawy (w obu kierunkach),

- PAT: al. Wyzwolenia od ul. Odzieżowej do Ronda Giedroycia (w kierunku Ronda Giedroycia),

- PAT: ul. Kołłątaja od Ronda Sybiraków do Ronda Giedroycia (w kierunku Ronda Giedroycia),

- PAT: ul. Asnyka (w kierunku Ronda Giedroycia),

- BUS-PAS: al. Niepodległości i al. Wyzwolenia,

- BUS-PAS: ul. Wilcza od skrzyżowania z ul. E. Plater do wiaduktu kolejowego (w kierunku Polic),

- BUS-PAS / PAT: al. Wojska Polskiego od ul. Unii Lubelskiej do ul. Zaleskiego (w kierunku centrum),

- BUS-PAS: ul. Mieszka I od skrzyżowania z ul. Milczańską do skrzyżowania z ul. Wierzbową (w kierunku Cukrowej),

- PAT: ul. Kolumba od ul. Św. Józefa do Dworca Głównego w kierunku centrum (PAT z uwagi na projekt wydłużenia linii 70 do elektrowni Pomorzany), z ewentualnym pozostawieniem krótkich pasów do skrętu w lewo oraz czasowym obowiązywaniem zakazu parkowania na odcinku od pos. 67 do 83 – poza godzinami szczytu prawy pas mógłby służyć do parkowania jak do tej pory”,

- PAT: ul Okulickiego od skrzyżowania z ul. Kwiatową do Ronda Ks. Lucjana Gierosa.

Kierowcy samochodów też są ważni

Z takim rozwiązaniem nie zgadza się inne szczecińskie Stowarzyszenie KoLiber.

Sprzeciwiamy się takiemu działaniu. Naszym zdaniem to czysty populizm! Mieszkańcy podróżujący samochodami nie przesiądą się do komunikacji miejskiej, bo gdyby to zrobili ZDiTM nie wytrzymałby takiego natłoku pasażerów. Efekty wdrożenia takiego pomysłu mogą być dwa, albo tłok w autobusach, albo kolejne korki dla komfortu kilku osób w autobusie. Po prostu nie da się rozwijać i poprawiać komunikacji poprzez legislacje i przywileje i proszę, aby to w końcu zrozumieć. Dlatego w Szczecinie potrzeba alternatyw, czyli np. poszerzenia mostu Długiego czy utworzenie Szybkiej Kolei Miejskiej. Trawestując ludowe przysłowie "z byle czego, bata się nie ukręci". Więcej realizmu, mniej populizmu! - tłumaczy Bogdan Rogenbuck prezes oddziału szczecińskiego Stowarzyszenia KoLiber.

Poszukać najlepszego wyjścia

Według ZDiTM rocznie z komunikacji miejskiej korzysta ok. 130 mln pasażerów. O ile bus-pas na ul. Energetyków nie przyczynił się mocno do wydłużenia korków należy się zastanowić ad rozwiązaniami, które będą satysfakcjonujące zarówno dla użytkowników komunikacji miejskiej jak i dla kierowców.