W tym roku Technopark Pomerania otwiera swoje drzwi dla wszystkich branż i oferuje usługi doradcze. Niezależnie od tego, czy firma istnieje na rynku od dłuższego czasu, czy dopiero zaczyna swoją przygodę, w Technoparku doradzą, jak uporać się z pojawiającymi się problemami.

Nowo wprowadzone usługi doradcze, z których mogą skorzystać wszystkie firmy, to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców z Pomorza Zachodniego.

- Przedsiębiorca do nas przychodzi i opowiada o swoim problemie. My go analizujemy i szukamy wspólnych rozwiązań. Doradzamy, ale to przedsiębiorca podejmuje decyzję, czy chce to zrobić – mówi Jolanta Balicka z Technoparku Pomerania.

By znaleźć zysk tam, gdzie na pierwszy rzut oka wydaje się, że go nie ma Jedną z nowych usług doradczych są konsultacje w zakresie tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych, które mają pomóc w znalezieniu pieniędzy tam, gdzie są, a nie tam, gdzie przedsiębiorcy wydaje się, że mogą być.

– Przedsiębiorcy muszą stanąć przed dylematem, gdzie szukać pieniędzy. Więc patrzymy na ich klientów i to, czego oczekują. W księgarniach kiedyś było można kupić tylko książki. Dzisiaj znajdziemy w nich płyty, gazety, a nawet napijemy się kawy. Taki całościowy sposób podejścia do biznesu to właśnie efekt pracy nad innowacyjnymi modelami biznesu – wyjaśnia Magdalena Mikołajczak z Technoparku Pomerania.

W pandemii wielu przedsiębiorców musiało „przenieść się” do Internetu. Nie mogli spotykać się bezpośrednio z klientem, więc musieli znaleźć inny sposób na monetyzację.

– Świetnym przykładem zmiany modelu biznesowego są firmy szkoleniowe, które - by móc dalej działać - musiały przenieść się do Internetu, czyli musiały zmienić model biznesowy – dodaje Magdalena Mikołajczak.

By klient był maksymalnie zadowolony

Drugą nowością w ofercie doradczej Technoparku Pomerania są konsultacje w obszarze projektowania usług i produktów zapewniających pozytywne doświadczenia odbiorcom, czyli User Experience Design. – Chodzi o to, żeby zrobić produkt albo usługę, które są tak proste i przyjazne w obsłudze, że nie trzeba się zastanawiać, gdzie kliknąć, nie trzeba czytać instrukcji. To wszystko przychodzi intuicyjnie – tłumaczy Jakub Gibowski z Technoparku Pomerania.

Gdzie sprawdzi się ta metoda? Przykładem może być źle zaprojektowany sklep internetowy, w którym przycisk „kup” jest umieszczony w mało widocznym miejscu, przez co klienci, nie mogąc go znaleźć, denerwują się i w efekcie rezygnują z zakupów. User Expercience ma pomóc w zlokalizowaniu tego problemu i zaproponowaniu rozwiązania – przeniesienia ikony „kup” w bardziej widoczne miejsce – tak, aby od tej chwili korzystanie ze strony było łatwiejsze i bardziej czytelne.

By otrzymać produkt lub usługi szyte na miarę

W ramach doradztwa można również skorzystać ze spotkań dotyczących Design Thinking/ Service Design.

– Polega to na twórczym podejściu do tworzenia usług i produktów przez dogłębne zrozumienie klienta. Musimy wykazać się dużą empatią, spojrzeć oczami klienta na produkt i usługę. Dzięki temu możemy zrobić coś specjalnie dla niego – wyjaśnia Jolanta Balicka. Metodę Design Thinking wykorzystano m.in. przy badaniu tomografem dzieci. By najmłodsi przestali obawiać się badania, zaproponowano, aby tomograf udekorować np. jak rakietę kosmiczną, a samo badanie przeprowadzić w formie zabawy w lot w kosmos.

Nieustannie zmieniająca się rzeczywistość

W ofercie Technoparku Pomerania znajdziemy również konsultacje w zakresie zwinnego zarządzania projektami metodą Agile PM. To odpowiedź na potrzeby ciągle zmieniającego się rynku. Zamiast planować z dużym wyprzedzeniem, trzeba reagować na zmiany rynkowe i ciągłe weryfikować prowadzone działania biznesowe.

- Zwinne zarządzanie sprawdzi się tam, gdzie trzeba szybko i systematycznie dostarczać działające fragmenty produktu. Przykładem może być sklep internetowy. Nie czekamy kilku miesięcy na „sklep idealny”, tylko budujemy podstawową wersję z opisem produktów, którą można szybko uruchomić i rozpocząć sprzedaż, a potem np. co tydzień dodajemy do niej kolejne zakładki. Takie zwinne podejście pozwala na szybkie stworzenie podstawowej wersji produktu, aby ten mógł zacząć zarabiać, a następnie stopniowe rozbudowywanie go o dodatkowe funkcje – wskazuje Jakub Gibowski.

Więcej na: www.technopark-pomerania.pl

Kontakt: Jolanta Balicka / e-mail: jbalicka@spnt.pl / tel. 91 85 22 927 / gsm 602 813 084

Projekt: Kompetencje drogą do sukcesu

Termin realizacji: 2020-2021

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Numer i nazwa Osi Priorytetowej: Gospodarka, innowacje, nowoczesne technologie Działanie 1.16 Zwiększenie dostępu do usług Instytucji Otoczenia Biznesu