Najszybszy pociąg pokonuje obecnie trasę ze Szczecina do Warszawy w 6 godzin i 45 minut (według rozkładu), można jednak trafić również na skład, który jedzie aż 8 godzin i 7 minut. To sprawia, że szczecinianie od dawna narzekają na połączenie ze stolicą. Sytuacja powinna poprawić się po zakończeniu inwestycji spółek kolejowych, ale będzie to prawdopodobnie najwcześniej w 2023 r.

Temat ten poruszył ostatnio Bartosz Arłukowicz, poseł Koalicji Obywatelskiej. Podczas programu „Studio wSzczecinie.pl” mówił o zbyt małej jego zdaniem liczbie połączeń kolejowych do stolicy i dłuższym niż wcześniej czasie przejazdu.

– Trudno sobie wyobrazić, że to sytuacja spowodowana przez pandemię. Kiedyś pociąg do Warszawy jechał 5 - 5,5 godziny, a teraz ponad 8. To jest po prostu niekompetencja zarządzających polskimi kolejami – komentował Arłukowicz.

Szybciej ma być po zakończeniu remontów

W czasie rozmowy poseł wspominał o tylko jednym połączeniu dostępnym przez weekend. Tak źle jednak nie jest. W rozkładzie jazdy na pierwszy tydzień października znajdziemy 6 bezpośrednich połączeń dziennie od poniedziałku do soboty i 5 połączeń w niedzielę. Nie wszystkie z tych pociągów dojeżdżają do stacji Warszawa Centralna, większość kończy bieg na stacji Warszawa Gdańska.

Skrócenie czasu przejazdu na trasie do Warszawy będzie możliwe dopiero po zakończeniu remontów na odcinkach między Szczecinem a Poznaniem. Prace mają tam potrwać do końca 2022 r. Wcześniej padały obietnice ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych, że dzięki temu pociągi ze Szczecina do Poznania dojadą w 1,5h, a do stolicy poniżej 4h.

Rozbudowa tej infrastruktury da nowe możliwości

Istotna dla siatki połączeń, m.in. do Warszawy, będzie też budowa w Szczecinie większej bazy dla PKP Intercity.

– Zakończenie rozbudowy stacji Szczecin Zaleskie Łęgi wpłynie także na rozwój oferty połączeń pomiędzy Szczecinem a Warszawą – czas przejazdu na tej trasie będzie krótszy i będzie obsługiwać ją więcej par pociągów, co zapewni lepsze możliwości dojazdu do stolicy. W najbliższych latach siatka połączeń PKP Intercity będzie rozwijać się konsekwentnie, a Szczecin będzie jednym z ośrodków, które będą mieć do dyspozycji więcej połączeń – zapowiada Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Nowoczesne piętrowe pociągi nie dojadą do Szczecina

Na razie wiadomo, że Szczecin nie skorzysta na ostatnio ogłoszonych planach inwestycji w tabor. PKP Intercity zamierza zakupić piętrowe składy wagonowe typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, ale obsługiwać będą one przede wszystkim połączenia między Warszawa i Łodzią czy Krakowem a Katowicami. Nie jest planowane ich kursowanie do Szczecina.