W poniedziałek wykonawca – Firma Budowlano-Drogowa MTM – przejął plac budowy. Będzie miał 18 miesięcy (do połowy marca 2026 roku), by zrealizować koncepcję przebudowy pl. Orła Białego wypracowaną ponad cztery lata temu.

Za dwa tygodnie planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych, co oznaczać będzie zmiany w organizacji ruchu.

– Trwają ustalenia ze wszystkimi służbami. O dokładnym terminie będziemy informować w osobnych komunikatach. W związku z przejęciem terenu inwestycji z użytkowania wyłączony został PPN Orła Białego – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Połączenie reprezentacyjnego placu z zielonym miejscem rekreacji

Przedstawiciele miasta podkreślają, że celem inwestycji jest stworzenie „atrakcyjnej, dostępnej przestrzeni publicznej”. Szczegółowe założenia wypracowano wspólnie z mieszkańcami w procesie prototypowania.

Północna część, wokół zabytkowej fontanny, zyska formę utwardzonego, reprezentacyjnego placu. Południowa będzie miejscem rekreacji z zielenią. Ruch pojazdów zostanie ograniczony do minimum.

Zmieni się nie tylko nawierzchnia

Przebudowane zostaną nawierzchnie placu Orła Białego, fragmenty ul. Koński Kierat, Staromłyńskiej oraz chodnik i zjazdy z ul. Grodzkiej. Plac będzie oświetlony przez 25 stylizowanych latarni w części utwardzonej oraz 6 drewnianych latarni w części zielonej.

– W miejscu dawnego młyna kieratowego urządzona zostanie mała scena służąca do organizacji kameralnych wydarzeń artystycznych. Na placu pojawią się też ogródki kawiarniane – bez podestów i trwałych wygrodzeń – informuje Piotr Zieliński.

Na nowo zagospodarowany zostanie posąg Flory oraz dwie wazy, które dawniej zdobiły fasadę Pałacu pod Globusem, a dziś stoją na dziedzińcu Akademii Sztuki. Rzeźby zostaną ponownie połączone. Zabytkowa fontanna pozostanie w obecnym miejscu, a na posadzce zaznaczony zostanie przebieg wodociągu drewnianego, który w XVIII wieku dostarczał wodę ze Wzgórz Warszewskich do Zamku.

Ruch samochodów mocno ograniczony

Nowy układ komunikacyjny zakłada ograniczenie do minimum ruchu pojazdów samochodowych. Dopuszczone będą dostawy do lokali gastronomicznych, dojazd do posesji dla osób posiadających parkingi w podwórkach wewnętrznych, okazjonalny dowóz sprzętu potrzebny do organizacji wydarzeń oraz dojazd odpowiednich służ.

Koszt wszystkich prac to 16,4 mln zł.