W drugim etapie wdrażania koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, samorząd województwa zaplanował budowę sześciu nowych długodystansowych szlaków (szacowany koszt – ponad 430 mln zł). Docelowo, cała siatka regionalnych dróg rowerowych ma liczyć aż 1500 kilometrów.
W najbliższych latach zapowiadane są kolejne odcinki, które złożą się na następujące drogi rowerowe:
– pętla Berlin – Szczecin – Kołobrzeg;
– Trasa Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin – Połczyn-Zdrój – Barwice – Grzmiąca;
– Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin – Polanów;
– Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice – Mrzeżyno;
– Trasa Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo – Polanów;
– Trasa Doliny Rzeki Płoni z Barlinka do Szczecina.
– Nasza sieć tras będzie miała docelowo 1500 kilometrów! Planujemy teraz między innymi stworzenie urokliwej Trasy Doliny Rzeki Płoni. Natomiast we współpracy z niemieckimi samorządami chcemy zbudować i promować trasę Berlin–Szczecin–Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
„To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć”
Droga łącząca stolice Niemiec i Pomorza Zachodniego będzie miała formę pętli. W polskiej części, od południa prowadzić będzie do Kołobrzegu przez: Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie i Złocieniec. Od północy przez: Pargowo, Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice i Gościno.
Inwestycja sfinansowana ma zostać z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERRREG. Rozpoczęły się już konsultacje z niemieckimi i polskimi samorządowcami w sprawie konkretnych odcinków trasy.
– To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć, bo nowo budowany odcinek obejmie kilka gmin, które są mocno zaangażowane w rozwój infrastruktury rowerowej – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Przygotowując kolejne projekty, chcemy docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy, które budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą „spiąć” je w większą całość.
Na razie przygotowano ponad 600 km innych tras rowerowych
Równolegle cały czas trwa realizacja pierwszego etapu budowy sieci zachodniopomorskich dróg rowerowych. W jej ramach powstają odcinki szlaków: Velo Baltica, Blue Velo, Trasy Pojezierzy Zachodnich, Starego Kolejowego Szlaku i Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Na razie przygotowano 630 km dróg, a w fazie realizacji jest ponad 250 km kolejnych.
Komentarze
6