Rozstrzygnięcie przetargu się przeciągało, ale taka decyzja była nieunikniona. Poza PKS-em nikt bowiem nie jest zainteresowany świadczeniem takich usług dla ZDiTM. Ich łączny koszt w 2019 r. wyniesie 18,5 mln zł.

Chodzi przede wszystkim o obsługę linii wyjeżdżających ze Szczecina w stronę miejscowości w gminach Kołbaskowo i Dobra: 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124, a także o linię 52, linie nocne: 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536 oraz krótką linię w Podjuchach i transport na żądanie: 85, 95, 98, 99.

Autobusy PKS mają średnio blisko 13 lat

Mimo że przetarg rozstrzygnięto dopiero teraz, autobusy PKS kontynuują obsługę tych tras od początku roku. ZDiTM podpisał bowiem wcześniej z tym przewoźnikiem dwie umowy uzupełniające, obowiązujące od 1 stycznia do 30 kwietnia, o łącznej wartości 6 mln zł. Za kursy realizowane od 1 maja do 31 grudnia miasto zapłaci 12,5 mln zł.

Do obsługi wszystkich tras PKS musi zapewnić co najmniej 44 autobusy. Najstarszy z nich ma 18 lat, a najnowszy 8. Średnia wieku całego taboru wynosi 12,94 lat.

W jakim stanie są autobusy?

Na stan pojazdów PKS narzeka wielu pasażerów. Głośno było ostatnio o poważnej awarii autobusu linii 70, który utknął na ul. Kolumba, blokując jednocześnie na pewien czas ruch tramwajowy. Co może zrobić ZDiTM, by zapobiec takim przypadkom?

- ZDiTM nie ma uprawnień do kontrolowania stanu technicznego pojazdów. Umowy przewozowe zawierają jednak zapisy obligujące do wyjazdu na trasy autobusami sprawnymi technicznie – tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM. - Cyklicznych kontroli stanu technicznego pojazdów dokonują upoważnione do tego podmioty: policja, ITD. W przypadku wystąpienia awarii operatorzy / przewoźnicy płacą kary za niewykonanie kursów.

ZDiTM może natomiast sprawdzać inne aspekty realizacji umów przewozowych. Na podstawie Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską kontroluje m.in. punktualność kursów. Służby Nadzoru Ruchu sprawdzają oznakowanie i wyposażenie pojazdów.