Tak ma być w 2023 r., gdy zakończą się wszystkie prace związane z modernizacją linii kolejowej Poznań – Szczecin. Obejmą one m.in. przebudowę blisko 100 mostów i wiaduktów, ale też modernizację torów, na których pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h.
Na terenie Pomorza Zachodniego najbardziej rzucają się w oczy prace prowadzone obecnie w Stargardzie. Na wiadukcie przy stacji powstaje tam nowa konstrukcja dla kolei, a pod nią dwa pasy ruchu dla samochodów, chodniki i ścieżki rowerowe. Podobnie zmienią się stargardzkie wiadukty na ul. Bogusława IV, Konopnickiej oraz Składowej.
Linia z Poznania do Szczecina została podzielona na trzy odcinki inwestycyjne: Poznań – Wronki, Wronki – Słonice, Słonice – Szczecin Dąbie. Na każdym wymieniane są tory i sieć trakcyjna. W kolejnych miejscowościach powstają nowe perony z wiatami, ławkami i antypoślizgową nawierzchnią.
Celem realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji jest zwiększenie prędkości między Poznaniem a Szczecinem do 160 km/h. Oznacza to, że najszybsze pociągi pokonają tę trasę o ok. 50 minut szybciej niż obecnie. Wyższy ma być również komfort podróży i poziom bezpieczeństwa. Powstanie nowoczesny system sterowania, zmodernizowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe, a w Poznaniu i Stargardzie planowane są dwa nowe Lokalne Centra Sterowania.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedna z największych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Ma kosztować ok. 4 mld zł. Połowa pieniędzy pochodzi z dofinansowania z instrumentu Unii Europejskiej CEF „Łącząc Europę”. Prace mają zostać zrealizowane do końca 2022 r.
FOTO: https://www.plk-sa.pl/
Komentarze
18