Szczeciński Browar Bosman jest ośrodkiem produkcji i eksportu międzynarodowych marek piw należących do Grupy Carlsberg. Trafiają stąd na ponad 40 rynków krajowych w różnych częściach świata.

Historia browaru przy ul. Chmielewskiego sięga połowy XIX wieku. Od 2001 r. jest on częścią Grupy Carlsberg. Produkowane są tutaj nie tylko szczecińskie piwa Bosman Full i Bosman Specjal, ale także inne marki wchodzące w skład duńskiego koncernu.

„Ponad połowa produkcji wyjeżdża poza Polskę”

W 2019 r. szczeciński browar został zmodernizowany. Zainwestowano ponad 92 mln zł i zatrudniono 45 dodatkowych osób. Zakład zyskał nowe technologie dotyczące procesów warzenia i pakowania, a także większe możliwości planistyczne oraz eksportowe. Dzięki temu międzynarodowe marki piw wysyłane są teraz stąd na rynki w różnych częściach świata.

– Browar Bosman stał się szczególnym miejscem w globalnym łańcuchu Grupy Carlsberg. Ponad połowa produkcji wyjeżdża poza Polskę. Trafia na rynki od Meksyku po Koreę Południową – mówi Piotr Zając, dyrektor generalny Browaru Bosman.

Piwa wyprodukowane w szczecińskim browarze można obecnie kupić również m.in. we Francji, Włoszech, Litwie czy Tajwanie.

Jednym z priorytetów jest ograniczenie marnowania wody

W 2021 r. Browar Bosman wzbogacił się o nową bardzie wydajną owijarkę palet. Wymieniono wentylację na filtracji i fermentacji. Wprowadzono systemy ratujące życie i asekurujące podczas pracy na wysokości. Trwają prace nad wykorzystywaniem zużytej wody w oczyszczalni ścieków.

W najbliższych miesiącach mają być kontynuowane projekty związane z ograniczeniem zużycia wody. Dziś żeby wyprodukować 1 hektolitr piwa potrzeba blisko 3 hektolitrów wody. Planowana jest też inwestycja w fotowoltaikę.

„Bosman Wspiera Region”

Równolegle marka Bosman angażuje się w inicjatywy społeczne. Przez ostatnie dwa lata prowadziła program grantowy „Bosman Wspiera Region”, w którym organizacje pozarządowe z Pomorza Zachodniego mogły pozyskać finansowanie swoich projektów.

W 2021 r. internauci wybrali 14 inicjatyw, które otrzymały dofinansowania na łączną kwotę 235 tys. zł (przez dwa lata było to 36 projektów i 756 tys. zł). Przykłady? Kwotą 20 tys. zł wsparto pomysł osiedlowej sauny, a 50 tys. zł poszło na pomoc bezdomnym zwierzętom organizowaną przez szczeciński TOZ.

Polacy coraz częściej sięgają po piwa bezalkoholowe

W ramach Grupy Carlsberg produkowane są następujące marki: Bosman, Carlsberg, Grimbergen, Guinness, Harnaś, Karmi, Kasztelan, Książ, Okocim, Piast, Garage, Somersby, Žatecký. To trzeci największy gracz w Polsce po Kompanii Piwowarskiej i Grupie Żywiec.

- Nasz udział wolumenowy w rynku to 20,3%. W najbliższym czasie chcemy rozwijać się zgodnie z zachodzącymi trendami. Pokazują one znaczący wzrost sprzedaży piwa bezalkoholowego, przy stałym spadku sprzedaży piwa mocnego – mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. komunikacji w Grupie Carlsberg.

Najgłośniejszą nowością Grupy Carlsberg w ostatnich tygodniach jest piwo Harnaś LodoHerbata. Jego powstanie zainspirowała piosenka, która szybko zdobyła popularność w mediach społecznościowych.