Ile zapłacimy za przejazd Szczecińską Koleją Metropolitalną? Czy bilety na pociągi SKM i komunikację miejską w poszczególnych gminach będą ze sobą skorelowane? Czy Szczecin planuje zmiany w rozkładach komunikacji miejskiej, gdy wystartuje już SKM? Politycy PiS zorganizowali konferencję prasową, na której zasypali miasto pytaniami związanymi z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Radni PiS o SKM: „Brakuje nam informacji”

Politycy PiS zwołali konferencję prasową w odpowiedzi na dyskusję, która miała miejsce na komisji ds. gospodarki komunalnej. Tematem była Szczecińska Kolej Metropolitalna i trudne negocjacje związane z ułożeniem siatki połączeń i partycypacją w kosztach tzw. „wspólnego biletu” dla mieszkańców wszystkich gmin.

– Jeżeli kolej metropolitalna ma wystartować w marcu, to brakuje nam informacji dotyczących cen biletów, siatki połączeń i rozkładów jazdy. Słyszymy z doniesień medialnych, że negocjacje z urzędem marszałkowskim są trudne. Pan marszałek chwali się taborem kolejowym, jest to jedyny sukces marszałka „wciskany do budżetu”, ale w momencie, gdy może spełnić się marzenie wielu szczecinian, to idzie to pod górkę. Zaskakujący jest ten brak porozumienia – mówił Rafał Niburski, przewodniczący klubu radnych PiS w sejmiku zachodniopomorskim.

Niburski oczekuje, że mieszkańcy będą mogli korzystać z jednego, wspólnego zintegrowanego biletu. Polityk zaapelował do marszałka województwa o porozumienie w tym temacie. Swoją interpelację zapowiedzieli także radni Agnieszka Kurzawa i Marcin Pawlicki.

– SKM jest tworzona po to, by korzystali mieszkańcy Szczecina i innych gmin. Musimy ułatwiać mieszkańcom poruszanie się po regionie. Jesteśmy zaniepokojeni cieniem rzuconym na tę inwestycje przez panią prezydent Szotkowską, która na komisji rady miasta mówiła ostatnio o trudnych negocjacjach – mówił Marcin Pawlicki. Polityk dodał, że jeżeli Anna Szotkowska nie czuje się na siłach, by zakończyć tę inwestycję, to powinien zająć się tym Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji.

– Pytamy także o rozkłady jazdy i to, czy będą one skorelowane i kompatybilne z autobusami i tramwajami ze Szczecina? Należy zrewidować to tak, by były jak najlepsze dojazdy do przystanków SKM – dodała radna Agnieszka Kurzawa.

Na całkowity „efekt SKM” przyjdzie nam jeszcze poczekać?

Na komisji ds. gospodarki komunalnej dyskutowano między innymi o wspólnym bilecie. Nadal nie ma porozumienia jak podzielić koszty między Szczecinem, Stargardem i urządem marszałkowskim. „Burzliwe rozmowy” mają się toczyć przede wszystkim na linii Szczecin – Zarząd Województwa.

– Projekt SKM zakończy się na przełomie 2025 i 2026 roku. Dopiero wtedy będziemy mówić o całej inwestycji formalnie i praktycznie. Obecnie realizujemy kolejne etapy zadań. Opóźnienia wynikają z problemów na linii PKP – firma Trakcja. Robimy wszystko, by wykorzystać elementy, które już powstały, czyli np. węzłów przesiadkowych – mówi w rozmowie z portalem wSzczecinie.pl dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Roman Walaszkowski. – Chcemy, by wspólny bilet był dostępny w pierwszej połowie przyszłego roku. Trwają rozmowy – dodaje.

– Zaskakujące jest, że politycy, których prosiliśmy o wsparcie na poszczególnych etapach realizacji naszego zadania, dopiero teraz wyrażają zaniepokojenie – wbił na koniec szpilę PiS-owi dyrektor Walaszkowski.

Szczecińska Kolej Metropolitalna to jedno z największych infrastrukturalnych zadań w historii Szczecina. Inwestycja jest warta ponad miliard złotych.