Od dziewięciu miesięcy trwa budowa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. W maju przyszłego roku pojedziemy tramwajem na os. Słoneczne. Już teraz widać spore postępy prac, zwłaszcza na Moście Pionierów, gdzie pojawiły się pierwsze szyny.

 

Tłuczeń pod torowisko wysypano już pod samą pętlę Basen Górniczy. Tutaj niebawem pojawią się betonowe podkłady oraz szyny tramwajowe. Wiosną tego roku ma się rozpocząć przebudowa torowiska od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy. Wówczas zostanie połączone torowisko SST z istniejącą dziś siecią. Pętla Basen Górniczy będzie pełnić rolę awaryjną, gdzie będą zawracały składy tramwajowe w razie nieprzewidzianych awarii.

 

 

Pojawiło się więcej podkładów, które sukcesywnie będą łączone z szynami. Na Moście Pionierów Miasta Szczecina na razie układany jest jeden tor. Ma to ułatwić dojazd sprzętu budowlanego na plac budowy i dowiezienie materiałów takich jak podkłady i szyny. Gdy jeden tor zostanie już ułożony, rozpoczną się prace nad układaniem drugiego toru.

Samochodami ciężarowymi przywożone są szyny tramwajowe, które są sukcesywnie układane na podkładach i montowane.

 

Wyładunek szyn z samochodu ciężarowego odbywa się za pomocą koparki, która jest przystosowana również do jazdy po torach dzięki zamontowanym dodatkowym osiom kół.

 

Na Moście Pionierów Miasta Szczecina pasażerów autobusów przykuwa uwagę nowo ułożony tor. Szyny są wyładowywane z samochodu ciężarowego i od razu montowane.

 

Za Mostem Pionierów, patrząc od strony centrum miasta, również usypano pas tłucznia pod torowisko tramwajowe. Koparki należące do PKP Energetyka wykopują rów, w którym zostaną ułożone przewody zasilające trakcję elektryczną.

 

Spojrzenie z ul. Batalionów Chłopskich w stronę centrum. Na przyszłym przystanku „Gryfińska” wylewany jest beton utwardzający podtorze. Tutaj linia SST będzie przebiegać pod wiaduktem drogowym.

 

Wzdłuż ul. Jaśminowej przygotowywany jest teren pod wykopy. Willa Gruenebergów nadal stoi na starym miejscu. Aktualnie rozważane są metody jej przesunięcia w taki sposób, by nie uszkodzić zabytkowego budynku.

 

Na przyszłej pętli „Turkusowa” powstaje budynek dyspozytorni, w której znajdzie się węzeł sanitarny dla motorniczych i kierowców oraz kasa biletowa i poczekalnia dla pasażerów.

Przypomnijmy, prace nad budową Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczęły się w kwietniu zeszłego roku, a mają zakończyć się wiosną przyszłego. Ruch pasażerski na linii rozpocznie się po odpowiednich odbiorach technicznych najprawdopodobniej w maju. Będzie to jedynie pierwszy etap linii, która w przyszłości ma zostać wydłużona. Władze miasta wstępnie oceniają, że budowa drugiego etapu do Kijewa ruszy po 2023 roku, kiedy będą już znane fundusze unijne przydzielane w następnym rozdaniu.