Teatr Współczesny zaprezentował ostatnią premierę tego sezonu. To spektakl „Najlepsza wiosna” zrealizowany w nietypowej przestrzeni – w foyer za Dużą Sceną. Reżyserka, Natalia Korczakowska, przeniosła tam sztukę szczecińskiego twórcy, Michała Bajera.
Być kimś innym
Ta inscenizacja łączy w sobie elementy komedii, kryminalnej intrygi i dramatu psychologicznego. Początek „Najlepszej wiosny”, to lata 40. ubiegłego wieku. Dwójka głównych bohaterów - Wiktor (Konrad Beta) i Maja (Magadalena Wrani-Stachowska), wchodzi do opuszczonego domu, który bardzo im się spodobał. Postanawiają się do niego wprowadzić, mimo tego, że poprzedni właściciele prawdopodobnie zginęli tragicznie. Nie wahają się, bo chcą zakosztować dotąd im nieznanego luksusu, stać się kimś innym.
Obsesje przeszłości
Przesiadują zatem w salonie, piją dobre wino i słuchają arii operowych z płyt na gramofonie, a nawet próbują stworzyć własną wersję wydarzeń, które tu się rozegrały. Obsesje z przeszłości nie pozwalają im na pełny komfort... W tekście znajdujemy odwołania do amerykańskiej popkultury (np. serialu “The End of the F***ing World”), a scenografia Anny Met i kostiumy Pawła Adamskiego oraz współczesne piosenki rockowe dobiegające z offu, sprawiają, że poszczególne sceny stają się odzwierciedleniem bardzo dla nas aktualnych problemów. Przypomina się film Sofii Coppoli „Blink Ring”, w którym grupa nastolatków notorycznie wkrada się do rezydencji celebrytów, by przebierać się w ich ubrania i podkradać różne drobiazgi do nich należące...
foto: Natalia Kabanow
Intensywna i wymagająca
To jednak tylko jedna z warstw znaczeniowych tego spektaklu, bo jest to inscenizacja emocjonalnie intensywna i wymagająca. Widz co pewien czas jest wytrącany z bezpiecznego rozumienia tego, co rozgrywa się przed jego oczami, otrzymuje kolejne warianty scen, więc próbuje wszystko poskładać w całość. Autor sztuki, Michał Bajer niewątpliwie nie tworzy tekstów łatwych do zinterpretowania. Jest adiunktem w Katedrze Filologii Romańskiej na Uniwersytecie Szczecińskim, a jako dramatopisarz zadebiutował „Strażą nocną” (2004), której czytanie w TR Warszawa przygotował Grzegorz Jarzyna. Jego sztukę „Studium w szkarłacie” w tym samym roku wyreżyserował Michał Zadara w Teatrze Starym, a „Verkärte Nacht” wystawił Paweł Miśkiewicz w Teatrze Polskim we Wrocławiu (w 2005 roku), nagrodzony podczas 41. edycji Kontrapunktu.
Kolejne terminy. Instalacja
W „Najlepszej wiośnie” występują także Maria Dąbrowska, Iwona Kowalska i Maciej Litkowski. W foyer teatru spektakl zostanie zaprezentowany jeszcze 22, 23, 24 czerwca. W ramach działań towarzyszących można zobaczyć instalację przygotowaną przez Karolinę Babińską, współtworzoną przez widzów, którzy przekazali fotografie dawnych przedmiotów codziennego użytku, przypominających niemiecką tożsamość Szczecina.
Komentarze
0