Ogólnopolski konkurs XIV Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury okazał się dla Opery na Zamku w Szczecinie szczęśliwy! Statuetka powędrowała do Martyny Kander i Julii Skrzyneckiej za scenografię do „Wieczoru baletów polskich”.
Dwuczęściowy spektakl „Wieczór baletów polskich” wystawiony w ramach Roku Moniuszkowskiego to dwa jednoaktowe balety, których choreografowie poruszają niezwykle bliskie współczesnemu światu problemy – życia wśród nieustannie rozwijającej się technologii i egzystencji w rzeczywistości naznaczonej konfliktami zbrojnymi.
Scenografia do pierwszej części, „Pieśń o ziemi” R. Palestra, ściśle nawiązywała do kultury cyfrowej, do motywu pędu za technologią. Jako podstawę kreowanego świata scenicznego autorki scenografii obrały istotny aspekt dzisiejszej rzeczywistości – złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym. Na scenie widzimy proces pochłaniania jednostki przez cyfrowe medium reprezentowane przez sieć drobnych obiektów rozszczepiających światło. Chmury danych ulegają ciągłej transformacji, początkowo tworząc geometryczne bryły. Tak powstała instalacja, która pełni rolę żywego obiektu choreograficznego podległego muzyce, ruchom tancerzy.
Druga część spektaklu – „Na kwaterunku” S. Moniuszki – ukazuje, jak konflikt wpływa na człowieka, porusza kwestię stresu pourazowego, czym dotyka żywych i aktualnych problemów. Można odnaleźć to w scenografii: wojenna trauma wpływa na otoczenie bohatera. Chłodne barwy, minimalizm i symbolizm cechują to, co widoczne na scenie. Przestrzeń ma płynną strukturę – jest zarazem wspomnieniem z frontu i salą szpitala psychiatrycznego. Stalowe kubiki pełnią rolę łóżek, stołów, by finalnie okazać się zimnymi, metalowymi trumnami. A ogromna pęknięta piaskowa ściana bezpośrednio nawiązuje do współczesnego konfliktu zbrojnego.
W tym roku do konkursu zgłosiła się rekordowa liczba 25 teatrów. Kapituła wybrała laureatów z ponad 160 zgłoszeń, a Opera na Zamku otrzymała aż 6 nominacji.
Komentarze
1