W Biuletynie Informacji Publicznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamieszczono ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie zachodniej obwodnicy Szczecina.

Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na dwie części. Pierwsza obejmuje odcinki Kołbaskwo – Dołuje i Dołuje – Police oraz węzeł Będargowo. Druga dotyczy odcinka Police - Goleniów, którego część stanowić będzie tunel pod Odrą.

Oferty można składać do 20 stycznia. Prace projektowe mają potrwać około 3 lata. Dokładnie 31 miesięcy i 38 miesięcy, odpowiednio dla pierwszej i drugiej części zamówienia.

Ministerstwo Infrastruktury zapewniło na przygotowanie projektu i wykup gruntów 411 mln zł. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Najbardziej optymistyczne scenariusze przewidują, że nowa trasa będzie gotowa około 2030 roku.

Ponad 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa.

Początkowo zapowiadano, że inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, w której jeden wykonawca odpowiada za cały proces inwestycyjny. Zdecydowano się jednak rozdzielić te dwa etapy i najpierw ogłosić przetarg tylko na projekt. Pozwoli to na szybszą realizacją inwestycji (o co najmniej pół roku), bo nie trzeba będzie czekać na zatwierdzenie nowego rządowego programu budowy dróg krajowych, który zapewni całą sumę na realizację obwodnicy.