Gotowa jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31. Ruch tranzytowy omija teraz miasto od wschodu. To pierwsza w województwie zachodniopomorskim oddana do użytku inwestycja z rządowego programu budowy 100 obwodnic.

Nowa trasa ma 5,6 km długości. Po drodze wybudowano cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Zaprojektowano też dwa przejścia pieszo-rowerowe pod obwodnicą i przejście dla średnich zwierząt.

Obwodnica pozwala znacząco skrócić czas przejazdu w kierunku Chojny czy Szczecina.

– Droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa obwodnicy kosztowała 74,7 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum, na czele którego stała firma Roverpol. Prace w formule zaprojektuj i wybuduj ruszyły w 2021 roku.

W ramach wspomnianego rządowego programu na Pomorzu Zachodnim powstają jeszcze obwodnice: Szczecinka w ciągu DK 20 (ma być gotowa w II kwartale 2025 r.), Kołbaskowa w ciągu DK 13 (ogłoszono przetarg na budowę), Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22, Stargardu na DK20 (wszędzie podpisano umowy na projekt i budowę), Złocieńca w ciągu DK20 (przygotowywany jest przetarg na budowę), Człopy w ciągu DK22 (wymagane będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej).