Atrakcyjny czas przejazdu, wyższy poziom bezpieczeństwa, wygodne stacje i przystanki oraz sprawniejszy przewóz towarów, to główne efekty modernizacji trasy kolejowej z Poznania do Szczecina, stanowiącej część międzynarodowego korytarza kolejowego między Bałtykiem i Adriatykiem. Prace na odcinku Poznań – Wronki trwają od sierpnia 2018 roku, a w lipcu ruszyły na kolejnym, między Słonicami a Szczecinem Dąbiem. Po zakończeniu inwestycji najszybszy pociąg pasażerski będzie jechał krócej o około 50 minut. Podróż pomiędzy Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza.
Między Słonicami a Szczecinem Dąbiem
W II połowie roku rozpoczęły się prace budowlane na kolejnym odcinku modernizowanej linii kolejowej E59 między Słonicami a Szczecinem Dąbie. W ramach projektu będzie przebudowanych 27 peronów na 13 stacjach i przystankach oraz 4 przejścia pod torami w Stargardzie, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Zostanie wymienionych 160 km sieci trakcyjnej i około 133 km torów oraz przebudowanych 29 wiaduktów i mostów, z których 24 będą dostosowane do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt.
Z Poznania do Wronek wygodniej
Przebudowa linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na kilka odcinków. Obecnie prace skoncentrowane są na szlaku między Poznaniem a Wronkami, gdzie pociągi jeżdżą po jednym torze. Pasażerowie na przystankach Pamiątkowo i Baborówko będą niebawem korzysta z nowych peronów. W Szamotułach trwa przebudowa układu torów stacyjnych. W kolejnym etapie będą przebudowywane perony, które zostaną podwyższone do 76 cm, dzięki czemu korzystanie z pociągów stanie się wygodniejsze (zobacz wizualizację: http://poznan-szczecin.pl/szamotuly). Na stacji Wronki prowadzone są roboty ziemne i torowe oraz budowany jest nowy peron wyspowy. Dzięki wydłużeniu przejścia podziemnego do ulicy Towarowej, mieszkańcy Osiedla na Górce zyskają wygodne przejście na drugą cześć miasta. Przed stacją od strony Poznania, w miejsce istniejącego przepustu, budowany jest nowy most.
STACJA WRONKI
Prace w Poznaniu
Trwa przebudowa stacji kolejowej w Poznaniu Woli. Będzie ona dostosowana do osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dwa nowe, 200-metrowe perony będą podwyższone do 76 cm co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Na peronach będą wiaty, ławki, oświetlenie i tablice informacji pasażerskiej. Antypoślizgowa nawierzchnia z liniami prowadzącymi ułatwi poruszanie się osób niewidomych i niedowidzących, a pochylnie zapewnią wygodne dojście do peronów.
W pobliżu stacji, na przedłużeniu ul. Bużańskiej, trwa budowa przejścia podziemnego, które umożliwi mieszkańcom bezpieczne przemieszczanie się po okolicy bez konieczności przechodzenia przez obecnie funkcjonujące przejście w poziomie szyn. W przejściu będzie wydzielona ścieżka rowerowa, a bezpieczeństwo i wygodę poruszania się zapewni nowoczesne oświetlenie LED. (zobacz wizualizację: http://poznan-szczecin.pl/przejscie-kat-e/).
POZNAŃ GŁÓWNY
Szybsze i wygodniejsze przejazdy na trasie
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie między Poznaniem a Szczecinem będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Likwidacja tzw. „wąskich gardeł” wpłynie na lepszą przepustowość linii. Najszybsze pociągi pasażerskie pokonają trasę z Poznania do Szczecinie w około 105 minut. Pasażerowie będą korzystali z wygodnych peronów z antypoślizgową nawierzchnią, na których będą zamontowane wiaty, ławki, nowoczesne oświetlenie i system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Prace modernizacyjne na trasie Poznań Główny – Szczecin Dąbie są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu to ok. 2,7 mld zł. Około 1,8 mld PLN pochodzi ze środków unijnych CEF.
Komentarze
44