Atrakcyjny czas przejazdu, wyższy poziom bezpieczeństwa, wygodne stacje i przystanki oraz sprawniejszy przewóz towarów, to główne efekty modernizacji trasy kolejowej z Poznania do Szczecina, stanowiącej część międzynarodowego korytarza kolejowego między Bałtykiem i Adriatykiem. Prace na odcinku Poznań – Wronki trwają od sierpnia 2018 roku, a w lipcu ruszyły na kolejnym, między Słonicami a Szczecinem Dąbiem. Po zakończeniu inwestycji najszybszy pociąg pasażerski będzie jechał krócej o około 50 minut. Podróż pomiędzy Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza.

POZNAŃ GŁÓWNY

Między Słonicami a Szczecinem Dąbiem

W II połowie roku rozpoczęły się prace budowlane na kolejnym odcinku modernizowanej linii kolejowej E59 między Słonicami a Szczecinem Dąbie. W ramach projektu będzie przebudowanych 27 peronów na 13 stacjach i przystankach oraz 4 przejścia pod torami w Stargardzie, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Zostanie wymienionych 160 km sieci trakcyjnej i około 133 km torów oraz przebudowanych 29 wiaduktów i mostów, z których 24 będą dostosowane do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt.

Z Poznania do Wronek wygodniej

Przebudowa linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na kilka odcinków. Obecnie prace skoncentrowane są na szlaku między Poznaniem a Wronkami, gdzie pociągi jeżdżą po jednym torze. Pasażerowie na przystankach Pamiątkowo i Baborówko będą niebawem korzysta z nowych peronów. W Szamotułach trwa przebudowa układu torów stacyjnych. W kolejnym etapie będą przebudowywane perony, które zostaną podwyższone do 76 cm, dzięki czemu korzystanie z pociągów stanie się wygodniejsze (zobacz wizualizację: http://poznan-szczecin.pl/szamotuly). Na stacji Wronki prowadzone są roboty ziemne i torowe oraz budowany jest nowy peron wyspowy. Dzięki wydłużeniu przejścia podziemnego do ulicy Towarowej, mieszkańcy Osiedla na Górce zyskają wygodne przejście na drugą cześć miasta. Przed stacją od strony Poznania, w miejsce istniejącego przepustu, budowany jest nowy most.

STACJA WRONKI

Prace w Poznaniu

Trwa przebudowa stacji kolejowej w Poznaniu Woli. Będzie ona dostosowana do osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dwa nowe, 200-metrowe perony będą podwyższone do 76 cm co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Na peronach będą wiaty, ławki, oświetlenie i tablice informacji pasażerskiej. Antypoślizgowa nawierzchnia z liniami prowadzącymi ułatwi poruszanie się osób niewidomych i niedowidzących, a pochylnie zapewnią wygodne dojście do peronów.

W pobliżu stacji, na przedłużeniu ul. Bużańskiej, trwa budowa przejścia podziemnego, które umożliwi mieszkańcom bezpieczne przemieszczanie się po okolicy bez konieczności przechodzenia przez obecnie funkcjonujące przejście w poziomie szyn. W przejściu będzie wydzielona ścieżka rowerowa, a bezpieczeństwo i wygodę poruszania się zapewni nowoczesne oświetlenie LED. (zobacz wizualizację: http://poznan-szczecin.pl/przejscie-kat-e/).

POZNAŃ GŁÓWNY

Szybsze i wygodniejsze przejazdy na trasie

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie między Poznaniem a Szczecinem będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Likwidacja tzw. „wąskich gardeł” wpłynie na lepszą przepustowość linii. Najszybsze pociągi pasażerskie pokonają trasę z Poznania do Szczecinie w około 105 minut. Pasażerowie będą korzystali z wygodnych peronów z antypoślizgową nawierzchnią, na których będą zamontowane wiaty, ławki, nowoczesne oświetlenie i system dynamicznej informacji pasażerskiej.

Prace modernizacyjne na trasie Poznań Główny – Szczecin Dąbie są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu to ok. 2,7 mld zł. Około 1,8 mld PLN pochodzi ze środków unijnych CEF.