Około 35 miejsc postojowych zamiast 129 i zupełnie zamknięta dla ruchu kołowego przestrzeń wokół fontanny. To założenia wynikające ze zwycięskiej koncepcji na przebudowę pl. Orła Białego, które mają zostać wprowadzone na trzy miesiące już w maju. Taką propozycję zaprezentowali przedstawiciele magistratu podczas spotkania z mieszkańcami.

Spotkanie, na którym dyskutowano o przyszłości pl. Orła Białego, to efekt presji miejskich społeczników i niezadowolenia części mieszkańców z założeń wybranej koncepcji. Dlatego magistrat ogłosił, że zwycięska praca jest tylko wstępem do dalszej dyskusji. Jej częścią było środowe spotkanie w Urzędzie Miasta. O dużym zainteresowaniu mieszkańców świadczy fakt, że sala sesyjna wypełniła się w całości, a dyskusja trwała prawie cztery godziny.

Sprawdzą czy to dobry pomysł

Na początku o swojej koncepcji opowiadali jej autorzy z pracowni „Orłowski Szymański - Architekci Sp.j.”. Później swój pomysł przedstawili urzędnicy magistratu. Chcą zastosować prototypowanie, czyli testowo wprowadzić w życie założenia wybranej koncepcji, jeszcze przed przebudową placu. Chodzi o zmianę organizacji ruchu kołowego.

- Sprawdźmy jak te założenia będą sprawdzać się w rzeczywistości. Prototypowanie pozwoli nam ocenić ich skuteczność – mówił Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina.

Co się zmieni?

Nowa, czasowa organizacja ruchu zakłada przede wszystkim zmniejszenie liczby miejsc parkingowych. Bez przebudowy nie da się wprowadzić dokładnie takiej liczby miejsc, jaką przewidywała zwycięska praca (około 90). Będzie ich więc tylko około 35. Znikną te wzdłuż budynków mieszkalnych na pl. Orła Białego i te najbliżej środka placu.

Dodatkowo wyłączona z ruchu zostanie najbliższa okolica zabytkowej fontanny. Z ul. Staromłyńskiej kierowcy pojadą tylko w prawo, w ul. Łaziebną. Zamknięta będzie ul. Koński Kierat za skrzyżowaniem z ul. Mariacką oraz ulica na pl. Orła Białego przy budynkach mieszkalnych (w obu przypadkach dozwolony będzie tylko dojazd zaopatrzenia w godzinach porannych i mieszkańców do prywatnych miejsc parkingowych wewnątrz kwartałów od strony ul. Koński Kierat). Ulicą przy banku i Akademii Sztuki będzie można dojechać tylko do wspomnianych 35 miejsc parkingowych.

- Taką czasową organizację ruchu jesteśmy w stanie wprowadzić na początku maja. Przez trzy miesiące będziemy mogli przyglądać się jak wprowadzone zmiany wpływają na ruch w najbliższej okolicy – mówił Marcin Charęza, kierownik referatu ds. organizacji ruchu w Urzędzie Miasta.

Zdania są podzielone

Zwieńczeniem trzymiesięcznego okresu testowego będzie organizowany w tym miejscu Jarmark Jakubowy. Przez ten czas sprawdzone zostanie przede wszystkim jak zmiany odbierają mieszkańcy. Czy są według nich dobre, za daleko idące lub może zbyt zachowawcze. Dziś część osób jest nie tylko za ograniczeniem, ale nawet całkowitą likwidacją miejsc parkingowych na placu. Jest też jednak grupa, która krytykuje taki pomysł. To głównie okoliczni mieszkańcy, którzy podczas środowego spotkania zaznaczali, że nie podoba im się pomysł nawet czasowego zmniejszenia liczby miejsc.

- Gdzie w takim razie mamy parkować swoje samochody? W najbliższej okolicy miejsc nie ma – mówiła jedna z mieszkanek pl. Orła Białego, a podobne argumenty wysuwali również jej sąsiedzi.

Co z innymi wariantami?

Przedstawiciele organizacji pozarządowych byli generalnie zadowoleni z pomysłu magistratu zakładającego próbne ograniczenie ruchu na placu. Wielu z nich krytykowało jednak dotychczasowy sposób prowadzenia konsultacji z mieszkańcami i proponowało rozszerzenie planowanego testu.

- Przetestowane powinny zostać różne warianty, nie tylko ten ze zwycięskiej koncepcji. Prototypowaniem powinna zostać objęta również ul. Tkacka – mówił Igor Podeszwik, z Nowego Szczecina, jeden z głównych inicjatorów środowego spotkania.

A może najpierw przebudować?

Pojawiły się również pomysły, by najpierw przebudować plac, a dopiero później testować różne warianty organizacji ruchu. Elastyczność zwycięskiej koncepcji pozwala bowiem bez większych problemów zmniejszać lub zwiększać liczbę miejsc parkingowych.

Na przebudowę pl. Orła Białego magistrat chce przeznaczyć 8 mln zł, a na zmiany na ul. Tkackiej – 4 mln zł.