Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla obwodnicy Kołbaskowa. Będzie ona kontynuacją obwodnicy Warzymic i Przecławia, na której realizację też szukani są obecnie wykonawcy.

Planowana obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP o długości ok. 6 km. Rozpocznie się kilkaset metrów od granicy polsko-niemieckiej w Rosówku, od wschodu ominie Kołbaskowo i włączy się w nowy węzeł drogowy Szczecin Zachód na A6, który przewidziany jest do realizacji w ramach obwodnicy Przecławia i Warzymic. Gdy wszystkie te inwestycje się zakończą, powstanie nowy przebieg DK13, wyprowadzający ruch tranzytowy poza wszystkie okoliczne miejscowości.

Przedmiotem właśnie ogłoszonego przetargu na przygotowanie realizacji obwodnicy Kołbaskowa będzie opracowanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych i wykonania badań podłoża. Wybrany wykonawca będzie miał na to 15 miesięcy. Następnie zostanie uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co pozwoli w 2023 r. ogłosić przetarg na prace budowlane.

– Obwodnica Kołbaskowa to jedna z dziewięciu inwestycji w województwie zachodniopomorskim przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Dla wszystkich inwestycji z Programu 100 obwodnic w woj. zachodniopomorskim trwają już prace nad dokumentacją lub wszczęte zostały przetargi na jej opracowanie – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica Przecławia i Warzymic ma być realizowana w dwóch etapach. Pierwszy (rondo Hakena – okolice Siadła Górnego) powinien być gotowy w pierwszej połowie 2023 r. Na drugi (okolice Siadła Górnego – węzeł Szczecin Zachód) trzeba będzie poczekać dwa lata dłużej, bo konieczne są wcześniej korekty w projekcie, uwzględniające m.in. właśnie realizację obwodnicy Kołbaskowa.