Witryny zaklejone zieloną folią i szyld zewnętrzny przecinający szczyt jedynego takiego w mieście łuku. W parterze kamienicy przy ulicy Kołłątaja 11 wkrótce działalność rozpocznie kolejny sklep sieci Żabka. Reklama tego lokalu nie spodobała się mieszkańcom, ale dzięki ich oburzeniu sieć sklepów przygotowała nowy projekt, w którym wymieniony zostanie nie tylko szyld, ale i kolor elewacji wraz ze stolarką okienną.

W parterze kamienicy u zbiegu ulic Kołłątaja i Kadłubka znajduje się lokal usługowy z dużymi, łukowo zamkniętymi oknami wystawowymi. Jak podkreśla Sabina Wacławczyk, „nigdzie indziej w Szczecinie nie ma takiej kompozycji witrynowej, jeśli chodzi o architekturę i urbanistykę”.

Przez wiele lat działał w tym miejscu sklep z materacami. Już wtedy ceglana ściana kamienicy została pomalowana na jaskrawe kolory, które nie pasowały do reszty budynku. Teraz ma być jednak jeszcze gorzej niż było. Lokal przejęła sieć sklepów Żabka - witryny zostały zaklejone zieloną folią, a szyld zewnętrzny przeciął szczyt łuku.

„Kiedy zobaczyłam, że zaczyna się remont po mało eleganckim sklepie, miałam w sercu nadzieję. Oczywiście matkę głupich. Uchwały krajobrazowej we wsi z tramwajami jak nie było, tak nie ma. Choć udowodniliśmy podczas debaty z ekspertami z Gdańska, że nie boli i działa” – krytykuje Sabina Wacławczyk, aktywistka miejska.

„Reklamy ignorujące kontekst miejsca”

Jak informuje miejski konserwator zabytków Michał Dębowski, budynek nie jest wpisany do rejestru zabytków, „a jedynie ujęty w gminnej ewidencji zabytków”.

– Niestety, w tym przypadku przepisy prawnie nie uzależniają umieszczenia tego typu elementów na elewacji budynków od pozwolenia konserwatora zabytków – wyjaśnia. Jednocześnie Michał Dębowski ubolewa, „że tego typu reklamy ignorujące kontekst miejsca oraz wartości kompozycyjne architektury budynków wciąż pojawiają się na elewacjach szczecińskich zabytków”.

– Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków od lat służy fachowym doradztwem w zakresie zasad umieszczania reklam na obiektach i obszarach zabytkowych. Właściciel lub inwestor może zawsze zwrócić się o wydanie zaleceń konserwatorskich w sprawie umieszczania na zabytku reklam lub napisów – przypomina M. Dębowski.

Żabka zapowiada zmiany

O komentarz zwróciliśmy się także do biura prasowego Żabka Polska. Okazuje się, że dzięki interwencji mieszkańców zmianie ulegnie nie tylko szyld zewnętrzny, ale i stolarka okienna oraz kolor elewacji.

„Nowy szyld zewnętrzny będzie się składał z liter przestrzennych, częściowo odsłaniających charakterystyczny łuk witryny wejściowej. W porozumieniu z właścicielem budynku zaplanowane zostało również odnowienie malowania elewacji oraz częściowa wymiana stolarki okiennej” – czytamy w odpowiedzi przesłanej do redakcji wSzczecinie.pl.

Jak wskazuje biuro prasowe, prace mają się rozpocząć po 24 lutego br., „gdy warunki pogodowe będą ku temu sprzyjające”.

„Standardowo nasz zespół technologów, przygotowując wizualizacje zewnętrzne sklepów Żabka, bierze pod uwagę m.in. ustalenia z właścicielem nieruchomości, w której mieści się dana placówka, konserwatorem zabytków, jeśli dana lokalizacja jest objęta taką ochroną oraz obowiązujące w danej miejscowości przepisy, np. uchwały o zagospodarowaniu terenu” – podkreśla biuro prasowe Żabka Polska.

ZOBACZ TEŻ: „Nie dało się ich nie pokochać”. Sabina Wacławczyk prowadzi szczecinian trasą nie tylko mozaik