Na Pomorzu Zachodnim jest już m.in. złoty pociąg i skład w barwach Pogoni. Niecodzienne malowanie ma również nowy, ósmy pociąg hybrydowy, zakupiony przez samorząd województwa. Jego wygląd ma być niespodzianką, ale wiadomo już, że wykorzystano motyw z unijnymi gwiazdami. Wszystko stanie się jasne we wtorek, 14 czerwca, gdy o godzinie 11.35 po raz pierwszy wjedzie na dworzec główny w Szczecinie.

Od początku 2021 roku na zachodniopomorskich torach pojawiło się siedem nowych pociągów z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – wyprodukowanych przez firmę Newag. Samorząd województwa zdecydował się na skorzystanie z opcji rozszerzenia kontraktu o dostawę w tym roku kolejnych 5 składów. Będzie to kosztować 123 mln zł. Pierwsza hybryda z tego pakietu jest już gotowa.

– Jesteśmy krajowym liderem, jeśli chodzi o jakość taboru - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Nasze pociągi są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. I efektowne. Oprócz pojazdów ze standardową malaturą przygotowujemy również hybrydy, których barwy podkreślają piękno Pomorza Zachodniego, symbolizują nasze naturalne skarby, wyrażają ważne dla nas wartości – tłumaczy Olgierd Geblewicz, marszałek województwa.

Obsłuży przede wszystkim trasy, które nie są w pełni zelektryfikowane

Nowy pociąg będzie można zobaczyć we wtorek, 14 czerwca (o godz. 11.35), przy peronie pierwszym stacji Szczecin Główny. Wyruszy stamtąd w pierwszą podróż do Kołobrzegu. Na pasażerów czekają niespodzianki.

Hybrydy obsługują przede wszystkim trasy, które wciąż nie są w pełni zelektryfikowane. Chodzi przede wszystkim o połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Klimatyzacja, internet i defibrylator

W każdym ze składów przygotowano 150 miejsc siedzących i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator i rampy ładunkowe dla wózków.

Maksymalna prędkość nowych pociągów to 160 km/h przy wykorzystaniu sieci trakcyjnej i 120 km/h przy użyciu silnika diesla.

Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Do końca roku na regionalnych trasach będzie 12 hybryd.