Od poniedziałku dwa nowe elektryki można spotkać na liniach 51 i 69. Do eksploatacji przygotowywane są jeszcze cztery takie 12-metrowe pojazdy. Przypomnijmy, że od jesieni ubiegłego roku po ulicach jeździ już 8 dłuższych, przegubowych autobusów elektrycznych.

Wszystkie elektryki wyprodukowane zostały przez firmę Solaris Bus & Coach. Te krótsze, z najnowszej dostawy, mogą zabrać 75 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Wyposażone są m.in. w ładowarki USB, system informacji dla pasażerów oraz monitoring wizyjny. Oświetlenie kabiny pasażerskiej wykonane jest w technologii LED. Urządzenie typu alkolok wymusi przeprowadzanie kontroli trzeźwości kierowcy przed każdym uruchomieniem pojazdu. Poziom bezpieczeństwa podnosi również automatyczny, proszkowy system samogaszący.

– Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolą one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Sześć autobusów zamówionych w firmie Solaris Bus & Coach kosztowało 16,6 mln zł. Z dofinansowania w ramach tzw. Programu Gepard pochodziło 6 mln zł.

Wcześniej miasto zamówiło u tego samego producenta 8 dłuższych, 18-metrowych, autobusów elektrycznych. Kosztowały łącznie 32,3 mln zł, z czego 20,4 mln zł to dofinansowanie unijne. Dotarły do Szczecina jesienią ubiegłego roku.

Ze względu na konieczność oszczędności, w miejskim budżecie nie zapisano na razie środków na zakup kolejnych niskoemisyjnych autobusów.