Gotowy jest 3,5-kilmetrowy odcinek torów kolejowych (docelowo będzie 5 km), który skomunikuje nabrzeża na Ostrowie Grabowskim z siecią szlaków kolejowych wiodących do portu. To tylko część olbrzymiej inwestycji wartej ok. 1,5 mld zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wspólnie z PKP PLK realizuje inwestycję pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”.

Tory, rozjazdy, przejazdy, wiadukty i most

Jej szczecińska część zakłada wymianę 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Remont przejdzie też most kolejowy nad Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Prace toczą się przede wszystkim na stacji Szczecin Port Centralny (ułożono tam 17 km nowych torów) i przy terminalu kontenerowym na Ostrowie Grabowskim. Wykonana została już 3,5-kilometrowa linia kolejowa na terenie portu.

– Nowe tory pojawiły się w miejscu starych usuniętych, ale też w zupełnie nowych lokalizacjach. Poprzedziły je roboty ziemne i odwodnieniowe. Pod torowiskiem wzmocniono grunt, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca zamontował słupy i konstrukcje wsporcze dla nowej sieci trakcyjnej. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni też modernizacja obiektów inżynieryjnych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Pociągi towarowe będą obsługiwane szybciej i sprawniej

Prace trwają również w Świnoujściu. Tam zmodernizowanych zostanie 35 km torów i 108 rozjazdów. Prace modernizacyjne objęły też m.in. drogę dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście i stację Lubiewo.

Dzięki modernizacji infrastruktury, do portów w Szczecinie i Świnoujściu będą mogły wjeżdżać dłuższe i cięższe składy. Mają to być nawet 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Sprawniejsze połączenie kolejowe pozwoli przyjąć i obsłużyć więcej ładunków.

Miliardowa inwestycja

Nowa infrastruktura ma być gotowa w II kwartale 2022 r. Koszt prac to koło 1,5 miliarda zł netto. Jedna trzecia pochodzi z dofinansowania z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Wykonawcą robót jest firma Torpol.