W ramach programu budowy 100 obwodnic, 9 z nich ma powstać na Pomorzu Zachodnim. Trwa budowa dróg wokół Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK 20). Planowane są też obwodnice: Kołbaskowa (DK13), Rusinowa, Wałcza, Szwecji, Człopy (DK22), Stargardu i Złocieńca (DK20).

Wszystkie te inwestycje drogowe zrealizowane zostaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Najszybciej powinna być gotowa obwodnica Gryfina.

Wokół Gryfina jeszcze 1,5 roku prac

Zakończenie jej budowy planowane jest w IV kwartale 2024. Od jesieni 2022 roku prace prowadzi tam konsorcjum firm, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość kontraktu w formule zaprojektuj i buduj to 74,8 mln zł.

– Obecnie na całym przebiegu obwodnicy, mierzącej 5,6 km długości, został zdjęty humus. Wykonywane są nasypy i wykopy oraz wymiany podłoża. Przygotowywana jest budowa obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie siedem przepustów dla płazów oraz przejście dla zwierząt średnich i dwa przejścia dla pieszych i rowerzystów pod obwodnicą – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Węzeł Szczecinek Południe połączy DK20 z S11

W II kwartale 2025 roku ma być gotowa obwodnica Szczecinka. Prace ruszyły w grudniu, na razie firma Budimex (wcześniej przygotowała projekt) skupia sie robotach ziemnych. Za przygotowanie drogi o długości 4,4 kilometrów otrzyma 106,6 mln zł.

– W ramach inwestycji powstaną też cztery obiekty mostowe. Obecnie budowane jest górne przejście dla zwierząt i wiadukt na przyszłym węźle Szczecinek Południe, którym obwodnica w ciągu DK20 połączy się z drogą S11. W związku z tymi pracami ruch na S11 w tym rejonie odbywa się jedną jezdnią – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Obwodnica Kołbaskowa na razie istnieje tylko w dokumentacji projektowej

W przypadku obwodnicy Kołbaskowa wybrano inną formułę. Gotowy jest projekt, przygotowany przez konsorcjum TPF i Databout. Nowa trasa o długości 5,5 km będzie omijać tę przygraniczną miejscowość od wschodu.

– Droga ma włączyć się w autostradę A6 na nowym węźle Szczecin Zachód, który planowany jest w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic. Wymaga to wspólnej realizacji tych dwóch zadań przez jednego wykonawcę, a przetarg na jego wyłonienie planujemy ogłosić jesienią br., co pozwoliłoby oddać trasę do ruchu na koniec 2026 roku – informuje Mateusz Grzeszczuk.

Na te obwodnice kierowcy poczekają dłużej

Budowa pozostałych 6 obwodnic jest na etapie przygotowawczym. Prognozuje się, że nowe drogi wokół Stargardu, Złocieńca, Rusinowa, Wałcza, Szwecji i Człopy mogą być gotowe w 2028 roku.