Pod względem powierzchni handlowej w galeriach, Szczecin będzie wkrótce na ostatnim miejscu wśród ośmiu największych polskich aglomeracji. Tak wynika z raportu PRCH RETAIL RESEARCH FORUM przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych.
Na 1000 mieszkańców Szczecina przypada 563 m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Najwyższe średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych ma aglomeracja wrocławska (948 m kw. na 1000 mieszkańców), na drugim miejscu jest aglomeracja poznańska (891 m kw.), a na trzecim – trójmiejska (732 m kw.).
Szczecin wyprzedzają w tym rankingu tylko Katowice, ale gdy zostaną zakończone planowane tam inwestycje, średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych przekroczy w tej śląskiej aglomeracji 600 m kw. Szczecin ze swoim wynikiem jest na podobnym poziomie co Kraków (566 m kw) i Łódź (581 m kw.).
Stosunkowo niskie nasycenie galeriami handlowymi oznacza, zadaniem autorów raportu, że Szczecin jest jednym z najbardziej perspektywicznych miast z najwyższym potencjałem nabywczym.
– W Polsce z roku na rok przybywa nowych obiektów komercyjnych. Stale rośnie podaż, ale co ciekawe jednocześnie także potencjał nabywczy. Centra przestają być jedynie obiektami handlowymi, a tworzą lub rozbudowują ofertę rekreacyjno-wypoczynkową i gastronomiczną z myślą o nowej generacji odwiedzających – mówi Anna Zachara Widła, Research & Education Manager, Polska Rada Centrów Handlowych.
Przygotowując raport sprawdzono również ile w galeriach handlowych jest pustostanów. W drugiej połowie 2017 r. w Szczecinie niewykorzystywane było tylko 2,8% takiej powierzchni handlowej. To o 0,5% mniej niż we wcześniejszym półroczu. I poniżej średniej krajowej, która kształtuje się na poziomie 4%.
Najwięcej pustostanów jest w obiektach handlowych w Radomiu (8,5%) oraz Częstochowie (6,6%). Na drugim końcu tego rankingu jest Toruń, gdzie na najemców czeka tylko 1,7% powierzchni handlowej.
Raport PRCH RETAIL RESEARCH FORUM przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z Knight Frank, Savills, BNP Paribas Real Estate, Metro Properties oraz GfK. PRCH to największa organizacja w Polsce skupiająca firmy związane z branżą centrów handlowych.
Komentarze
12