Parking na Niebuszewie od strony ul. Kułakowskiego. Wygodne dojście do stacji Szczecin Dąbie od strony Słonecznego. Przebudowa pętli autobusowej przy ul. Rugiańskiej. To tylko kilka przykładów zadań do realizacji w ramach budowy 15 węzłów przesiadkowych wokół planowanych przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Przetargi dotyczą przebudowy otoczenia przystanków kolejowych: Turzyn, Pogodno, Niebuszewo, Drzetowo, Żelechowa, Golęcino, Stołczyn, Skolwin, Łasztownia (nowy), Dąbie (od strony północnej i południowej), Trzebusz (nowy), Dunikowo (nowy), Załom, Zdroje.

– Miasto Szczecin zgodnie z zapowiedziami realizuje swoją część tej ważnej dla regionu inwestycji. Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać swoje oferty odpowiednio do 6 i 9 maja br. – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie.

Mają zapewnić łatwiejszą przesiadkę na SKM

Istotą każdej z tych inwestycji jest ułatwienie dojazdu i dojścia do przystanku SKM. W tym celu planowane jest m.in. wykonanie chodników, parkingów dla samochodów i stojaków na rowery. Często konieczna będzie przebudowa lub budowa fragmentów ulic oraz modernizacja sieci.

– Zadania realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że przyszli wykonawcy oprócz prac budowlanych, będą musieli uzupełnić dokumentację projektową i uzyskać pozwolenia, uzgodnienia i decyzje niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych – tłumaczy Piotr Zieliński.

Jakie będą najciekawsze rozwiązania?

W przypadku przystanku Dąbie ogłoszono aż dwa przetargi. Jeden dotyczy północnej strony stacji, a drugi południowej. W tym drugim przypadku celem jest zapewnienie wygodniejszego dostępu do stacji od strony osiedla Słonecznego. Planowana jest m.in. budowa nowego układu drogowego ulicy Jesiennej oraz zatok autobusowych.

Na Niebuszewie zaplanowano parking po północnej stronie torów, od ul. Kułakowskiego. Powstaną też nowe chodniki i dojścia do peronu.

Przy przystanku Pogodno zaprojektowano m.in. poszerzenie dojścia do mostu Akademickiego od skrzyżowania ul. Mickiewicza z ul. Twardowskiego. Przy tym skrzyżowaniu powstanie też parking Bike & Ride na 20 miejsc.

Często przebudowywane będą fragmenty ulic

Na Drzetowie przebudowana zostanie m.in. zatoka autobusowa na końcowym linii 69 przy ul. Rugiańskiej.

Przy stacji Turzyn, od strony ulic Twardowskiego i 26 Kwietnia, planowana jest budowa układu drogowego wraz z miejscami postojowymi.

Sporo zmieni się w okolicy przystanku Żelechowa. Częścią zadania będzie tam przebudowa odcinków ul. Żelaznej i Grzymińskiej oraz budowa zatok autobusowych.

Nowym przystankiem kolejowym będzie Szczecin Łasztownia, usytuowany tuż za mostem kolejowym nad Odrą. Aby zapewnić do niego dostęp, konieczna będzie przebudowa fragmentu ul. Heyki (budowa zjazdów, miejsc postojowych i chodnika).

Inwestycja szacowana na blisko 100 mln zł

Budowa 22 węzłów przesiadkowych ma kosztować 98,6 mln zł. Tyle przynajmniej zapisano w Wieloletniej Prognozie Finasnowej. Już wcześniej wybrano wykonawców na miejską część przystanków: Pomorzany, Niemierzyn, Gocław, Stołczyn Północny, Skolwin Północny, i Zdunowo. Niedawno ponowiono przetarg na przebudowę otoczenia nowego przystanku Cmentarz Centralny (nad ul. Ku Słońcu).

W ramach innych zadań zbudowano na razie dwa węzły SKM: Łękno i Podjuchy. SKM-ka będzie zatrzymywać się również na przystankach Żydowce (nowy) i Port Centralny, ale tam projekt nie przewiduje nowej infrastruktury przesiadkowej.

Za przebudowę torów i peronów odpowiada PKP PLK. Ta część inwestycji jest mocno opóźniona ze względu na nieporozumienia z wykonawcą – spółką Trakcja.