Na remont czeka 16 przegubowych, żółtych Tatr Kt4Dt (pozostałe zmodernizowano wcześniej). Miejska spółka Tramwaje Szczecińskie planuje też skorzystać z opcji zakupu i montażu dwóch kolejnych częściowo niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Aby zrealizować te cele, z budżetu miasta przekazanych ma zostać 18 mln zł.

Taką sumę dokapitalizowania spółki Tramwaje Szczecińskie zapisano w projekcie zmian w budżecie, którym radni zajmą się na najbliższej sesji Rady Miasta (27 kwietnia). „Środki będą przeznaczone na kontynuację odnowy taboru tramwajowego” – czytamy w uzasadnieniu.

Wyprodukowane w Czechosłowacji, modernizowane w Niemczech i Szczecinie

Chodzi m.in. o zakończenie modernizacji przegubowych Tatr. Większość z nich przeszła już w ostatnich latach generalny remont i zyskała nowe malowanie w barwach Floating Garden. Na niezbędne prace czeka jeszcze 16 pojazdów tego typu.

Jeżdżące po naszych ulicach Tatry Kt4Dt wyprodukowano w latach 1985-87 w Czechosłowacji, skąd trafiły do Berlina Wschodniego. Już w zjednoczonych Niemczech, w latach 90. przeszły pierwszą modernizację. Szczecin kupił używane pojazdy w 2006 r, by zastąpić najstarsze tramwaje pochodzące jeszcze z lat 70. Później ze stolicy Niemiec sprowadzono jeszcze Tatry T6A2D, czyli pojedyncze wagony łączone w składy.

Od 2011 r. rozpoczęto modernizację przegubowych Tatr. Jej zakres jest bardzo szeroki. W przypadku prac remontowanych planowanych w najbliższym czasie obejmie m.in.: montaż nowych zestawów falownikowych układów napędowych, trakcyjnych silników asynchronicznych prądu zmiennego, kompletnie wyposażonych paneli pulpitu motorniczego, klimatyzatorów w kabinach motorniczych, wymianę pantografów, siedzeń, oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego czy malowanie wagonów w barwach Floating Garden.

Kupią kolejne dwa tramwaje dwukierunkowe

Zwiększenie kapitału spółki Tramwaje Szczecińskie jest również potrzebne do zakupu części i montażu dwóch kolejnych tramwajów dwukierunkowych. Opcję zamówienia dodatkowego zastrzeżono przy podpisywaniu z firmą Modertrans umowy na pierwsze dwa takie pojazdy (kosztowały 12,5 mln zł). Jest już przesądzone, że miasto skorzysta z tej możliwości. Oficjalnie musi to potwierdzić do końca 2021 r.

W mijającej perspektywie unijnej Szczecinowi nie udało się uzyskać unijnego dofinansowania na zakup nowego taboru tramwajowego, więc żadnych spektakularnych inwestycji nie było. Wkrótce rozpoczną się starania o uzyskanie środków na ten cel w ramach nowej perspektywy finansowej.