Choć tramwaje stacjonują tutaj od prawie 100 lat, jest to najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Właśnie odzyskała swój pierwotny, przedwojenny wygląd.

Po roku zakończył się remont zajezdni tramwajowej na Pogodnie. Obiekt został przebudowany i przystosowany do obsługi tramwajów niskopodłogowych.

- Uroku zajezdni dodaje fakt, że na jej terenie odrestaurowana została z najdrobniejszymi szczegółami wybudowana w 1934 roku hala, w której do dziś stacjonują w tramwaje – zaznacza Dariusz Wołoszczuk z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Łącznie zajezdnia przy al. Wojska Polskiego obsługuje 127 wagonów różnych typów, w tym: 28 Swingów, 73 przegubowe tatry i 2 Moderusy Beta.

Nowa hala i 6 km torów

Na terenie zajezdni i w jej sąsiedztwie położono aż 6 kilometrów torów i zamontowano kilkadziesiąt zwrotnic. Dobudowano także dodatkowy 21. tor, pełniący funkcję toru objazdowego. Ze względu na dostosowanie obiektu do obsługi wagonów niskopodłogowych, zrezygnowano z funkcjonowania części kanałów na rzecz budowy stanowisk (podestów) do obsługi z dachu. Dodatkowo, za główną halą wybudowana została hala odstawcza, w której także stacjonują pojazdy.

Zajezdnia została także zaopatrzona w nowoczesny sprzęt do obsługi, utrzymania i naprawy wagonów. Zamontowano automatycznie otwierane i zamykane bramy oraz system elektronicznego zarządzania zajezdnią.

- Po zaprogramowaniu, system sam przypisze tor dla zjeżdżającego do zajezdni tramwaju, kierując go i ustawiając w odpowiedniej kolejności do wyjazdu na kolejny dzień, uwzględniając godzinę wyjazdu, typ i pojemność wagonu dla konkretnej linii lub skieruje go na tor serwisowy w przypadku otrzymania informacji o awarii bądź konieczności wykonania przeglądu pojazdu – tłumaczy Wołoszczuk.

W planach kolejna modernizacja

Inwestycja kosztowała około 140 mln zł.

Poprzedni remont zajezdni Pogodno odbył się w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.

W rozpoczynającej się właśnie perspektywie unijnej, spółka Tramwaje Szczecińskie planuje przebudowę zajezdni przy ul. Wiszesława.