W Szczecinie rozwija się rynek magazynowy, jest najmniej galerii handlowych i najwyższy procent biurowych pustostanów. Tak w skrócie wygląda Szczecin na tle innych dużych polskich miast (aglomeracji) według rocznego raportu „Market Insights” przygotowanego przez firmę doradczą Colliers International.
Będzie dużo więcej nowoczesnej powierzchni magazynowej
Na obszarze metropolitarnym Szczecina realizowane są obecnie dwie największe inwestycje w tej branży, centra logistyczne firmy Amazon (161,5 tys. mkw. powierzchni) oraz Zalando (130 tys. mkw.). To obiekty magazynowe projektowane i budowane specjalnie według indywidualnych preferencji, dedykowane konkretnemu odbiorcy (BTS – z ang. build-to-suit).
Gdy dodać inne trwające inwestycje, według danych Colliers International, w budowie znajduje się łącznie 313 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. To oznacza olbrzymi wzrost podaży. Na koniec 2016 r. łączne zasoby magazynowe w Szczecinie wynosiły bowiem tylko 186,9 tys. mkw. Liderem w tej branży są: Warszawa (3,1 mln mkw.), Górny Śląsk (2 mln mkw.), Poznań (1,6 mln mkw.), Wrocław (1,4 mln mkw.) i Łódź (1,37 mln mkw.). Szczecin może wskoczyć w 2017 roku na 6. miejsce z podażą powierzchni magazynowej w wysokości ok. 0,5 mln mkw.
Mniej biurowych pustostanów, ale wciąż najwięcej procentowo
Według danych zebranych przez Colliers International na koniec 2016 roku w Szczecinie niezagospodarowanych było 14,7% powierzchni biurowej. Co prawda biurowych pustostanów jest coraz mniej, bo rok wcześniej stanowiły one 18,8 %, ale wciąż jest to najwyższy wynik wśród największych miast w Polsce. Minimalnie wyprzedzamy pod tym względem Warszawę (14,2% pustostanów) i Katowice (14%). W Łodzi jest tylko 6,2% niezagospodarowanej powierzchni biurowej.
Analitycy, którzy przygotowali raport „Market Insights” zauważają, że spadek współczynnika liczby pustostanów to efekt niskiej aktywności deweloperskiej. W 2016 roku powierzchnia biurowa powiększyła się tylko o budynki Storrady Park Offices (7,4 tys. mkw.). Teraz w budowie są 3 biurowce (łącznie 28,7 mkw.), a podaż przestrzeni biurowej wynosi w Szczecinie 156 tys. mkw. Mniej jest tylko w Lublinie (140 tys. mkw.), zdecydowanym liderem jest Warszawa (5 mln mkw.), przed Krakowem (915 tys. mkw.) i Wrocławiem (847 tys. mkw.)
Najmniej centrów handlowych
Wbrew opinii wielu mieszkańców Szczecin wciąż pozostaje najmniejszym i najmniej nasyconym rynkiem handlowym wśród największych miast w Polsce. Chodzi tutaj o zasoby powierzchni handlowej w nowoczesnych centrach. Według klasyfikacji Colliers International w stolicy zachodniopomorskiego jest 11 galerii handlowych o łącznej powierzchni 280,3 tys. mkw. Oznacza to, że na tysiąc mieszkańców przypadają 503 mkw. takich sklepów. Dla porównania bezkonkurencyjna pod względem wielkości jest Warszawa (48 centrów, 1,5 mln mkw.), a biorąc pod uwagę nasycenie sklepów – Poznań (862 mkw. na tysiąc mieszkańców).
Autorzy raportu pokazują, że rynek nowoczesnych centrów handlowych w Szczecinie nie rozwija się. W 2016 roku nie oddano do użytku żadnego nowego obiektu. W 2017 planowane jest tylko powiększenie Galaxy (o 17 tys. mkw) i Outlet Parku (o 3,5 tys. mkw)
Cały raport „Market Insights” przygotowany przez Colliers International można przeczytać tutaj.
Komentarze
5