„England`s Dreaming. Historia punk rocka” Jona Savage`a to najbardziej szczegółowa i faktograficznie kompletna pozycja dotycząca kształtowania się i rozwoju tego nurtu muzycznego w latach 70. w Anglii. Pierwsze polskie wydanie tej niezwykłej książki (która oryginalnie ukazała się w 1991 roku) to propozycja oficyny Axis Mundi. Przekładu dokonała Marta Marciniak.
Na końcu świata w Londynie
„Punk zjednoczył stylistów z przedmieść, nastoletnich uciekinierów, zatwardziałych radykałów z lat 60., gejów i lesbijki, artystów, kiboli, intelektualistów, fanów big beatu, wyrzutków wszelkiej maści" – pisze w niej Savage, urodzony w 1953 roku brytyjski dziennikarz muzyczny, współpracownik magazynów "The Observer" , "Mojo" czy "Sounds”.
Zanim jednak ten nurt muzyczny i kulturowy stał się tak popularny na Wyspach, ktoś musiał stworzyć odpowiednie warunki do tego „wybuchu”. Stało się to w pewnym niedużym sklepiku przy ulicy Kings Road 430, w zakątku Lodynu zwanym Worlds` End. To w tym miejscu Malcolm McLaren, Patrick Casey i Vivienne Westwood stworzyli w 1971 roku lokal, który stał się idealnym rozsadnikiem pomysłów, planów i koncepcji jakie doprowadziły do zaistnienia kilku zespołów muzycznych, z których najważniejszym był oczywiście Sex Pistols.
Błyszczący brokat
„McLaren i Westwood zaczęli od nabijania ćwiekami pleców skórzanych kurtek. Potem poszli jeszcze dalej – wynaleźli metodę nanoszenia na materiał napisów z błyszczącego brokatu Używając specjalnego kleju, można było umieszczać na koszulkach slogany (...) Innym pomysłem było wypisywanie haseł, takich jak rock`n`roll z liter zrobionych z kości gotowanego kurczaka i przymocowywanie ich do materiału małymi łańcuszkami, niczym tworzywo do magicznych zaklęć”.
Inwencja pracowników sklepu była bardzo duża, a klienci i goście polubili te groteskowe projekty. Butik z ekscentryczną odzieżą i gadżetami stał się punktem spotkań różnego rodzaju niebieskich ptaków, outsiderów i artystów, którzy mieli pomysły, ale nie mogli ich nigdzie zrealizować... Właśnie tu skrzyżowały się drogi wielu muzyków, którzy później założyli takie grupy jak Adwerts czy Siouxsie And The Banshees.
Jednym ze stałych pomocników McLarena był m.in. Adam Ant, który również założył swą grupę.„Swój pierwszy koncert Sex Pistols zagrali jako support dla zespołu w którym grałem ja, o nazwie Bazooka Joe. (...) Weszli na scenę jak jakiś gang: wyglądali jakby mieli wszystkich gdzieś. John był ubrany w workowate spodnie w prążki z szelkami porwaną koszulkę z napisem „Pink Floyd” z dopiskiem „I hate” tak wspomina na kartach książki.
Przyczyny rewolucji
Savage rekonstruuje i analizuje w swej ponad 700 stronicowej relacji z tamtych lat, jak doszło do powstania i zakończenia kariery Sex Pistols, przytaczając wypowiedzi uczestników zdarzeń, ilustrowane zdjęciami i pisząc o wielu nieznanych wcześniej faktach. Co istotne karierę tej grupy umieszcza na tle brytyjskich i amerykańskich przemian muzycznych i kulturowych, a także transformacji społecznych. Stara się podać najistotniejsze czynniki, które doprowadziły do wytworzenia się tego nowego, rewolucyjnego ruchu pisząc o schyłku generacji hipisów, bezrobociu i dostępności narkotyków.
Kompendium tytułów
Niemniej cenny niż pozostałe części ksiązki jest jej aneks, zawierający bardzo drobiazgowo przygotowaną dyskografię punk-rocka i stylów pokrewnych. To kompendium tytułów i nazw, które obowiązkowo należy poznać jeżeli zamierza się wypowiadać na temat punk – rocka i jego różnych odgałęzień. Znajdziemy w nim nie tylko omówienie płyt The Buzzcocks, The Clash czy New York Dolls (zespołu, którego menadżerem był McLaren), ale także mniej oczywiste nazwy, takie jak The Residents czy nawet Flying Lizards.
Komentarze
0