Sytuacja niecodzienna i skrajnie niebezpieczna – możliwy jest nawet sabotaż. Tak eksperci komentują zdarzenia z dzisiejszej nocy na kolei.  Jak już informowaliśmy, doszło do nieuprawnionego użycia sygnału „radio-stop”, co oznacza niebezpieczeństwo i skutkuje automatycznym zatrzymaniem ruchu kolejowego. Pasażerowie byli bezpieczni, ale na kilka godzin skutecznie utrudniono ruch kolei na terenie województwa zachodniopomorskiego.

20 pociągów zatrzymanych przez nieuprawnione użycie sygnału „radio-stop”

W nocy z piątku na sobotę doszło do nieuprawnionego użycia sygnału „radio-stop”. Nieznany sprawca nadał sygnał za pomocą radiotelefonu w piątek o godzinie 21:23 na linii 273 odcinek Daleszewo – Szczecin Główny oraz linii 351 odcinek Choszczno – Szczecin Główny. Sygnał był odbierany przez posterunki ruchu i maszynistów pociągów znajdujących się we wskazanym obszarze. Taki sygnał oznacza niebezpieczeństwo i konieczność natychmiastowego zatrzymania pociągów.

Jak informują media ogólnopolskie, w czasie przerwy słychać było… hymn Rosji i przemówienie Władimira Putina. W Szczecinie wstrzymany został ruch pasażerski i towarowy. Utrudnienia miały miejsce także w innych miastach w Polsce, w tym w Pile, Kołobrzegu, Ostrowie czy Gnieźnie. Opóźnionych mogło być ponad 20 pociągów.

Sabotaż? Agentura? Dr Sikora: „Ma budować poczucie zagrożenia wśród Polaków”

Jak mówi dr Mariusz Sikora, ekspert ds. bezpieczeństwa z Instytutu Nauk o Polityce i Bezpieczeństwa Uniwersytetu Szczecińskiego, to sytuacja skrajnie niepokojąca i niebezpieczna.

 – Polska jest podatna na działania wpływu służb wywiadowczych państw związanych z Rosją i działającej na terenie kraju agentury, która również może prowadzić różne formy aktywności w ramach wojny informacyjnej, a nawet działań sabotażowych. Od kilku dni mamy do czynienia również z tzw. sabotażem wpływu, ma on budować poczucie zagrożenia wśród Polaków – mówi dr Mariusz Sikora.

Do największej liczby ataków ma dochodzić w cyberprzestrzeni. Zagrożona jest także energetyka. 

– Służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo muszą wyjaśnić, czy były to działania sabotażowe agentury i kto tego dokonał. Takie działania powiązane są zwykle z paraliżem systemu łączności i komunikacji publicznej. Kolejnym obszarem potencjalnych działań sabotażu wpływu może być sektor energetyczny i telekomunikacji – dodaje w rozmowie z portalem wSzczecinie.pl dr Mariusz Sikora z Instytutu Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie Uniwersytetu Szczecińskiego.

Będzie śledztwo

Jak informowaliśmy w porannej publikacji portalu wSzczecinie.pl, o zdarzeniu natychmiast zostały powiadomione odpowiednie służby, m.in. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policja, Straż Ochrony Kolei oraz przewoźnicy: PKP Intercity, Polregio, PKP Cargo. Powołany został również specjalny zespół składający się z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, który na bieżąco monitoruje sytuację oraz czuwa nad bezpieczną i sprawną organizacją ruchu pociągów.