Jak donosi „Rzeczpospolita” terminal zbożowy Andreas, należący do prywatnego podmiotu dzierżawiącego teren w szczecińskim porcie, ma zostać sprzedany amerykańskiej firmie, która zajmuje się produkcją klejów. Jeżeli plany się potwierdzą, to elewator zostanie zlikwidowany, a w jego miejscu przechowywane będą komponenty chemiczne. – Znika jeden z kluczowych punktów przeładunku polskich zbóż – alarmują eksperci.

Szczeciński terminal uznawany jest za jeden z ważniejszych punktów przeładunkowych dla zbóż z województw zachodniopomorskiego i lubuskiego oraz Wielkopolski. Cytowani przez dziennik eksperci uważają, że jego sprzedaż i planowana likwidacja to zła wiadomość dla rolników. Koszty transportu mają istotny wpływ na atrakcyjność ceny polskiego zboża, a po zamknięciu terminalu część plonów będzie musiała być zawożona gdzie indziej – zdecydowanie bliżej jest do niemieckiego Mukran niż Gdyni.

Jak sprawę komentują zachodniopomorscy rolnicy?

– Dostaliśmy niegdyś deklaracje, że trzeba rozbudowywać agroterminale nie tylko w Świnoujściu, ale i przy nabrzeżu Norweskim w Szczecinie. Jesteśmy więc sytuacją zdziwieni, choć trzeba podkreślić, że „Andreas” nie był dużym terminalem. 6 czerwca mamy spotkanie z prezesem Polskiej Grupy Spożywczej i poruszymy ten temat – zapowiada Edward Kosmal z Solidarności Rolników Indywidualnych.

Poseł Jarosław Rzepa zwraca uwagę, że to ważny temat, ale nie uważa, by możliwości rolników zostały osłabione przez sprzedaż „Andreasa”. – Może to dobra informacja, bo Polska Grupa Spożywcza może wystartuje i spróbuje odkupić elewator? Może będzie taka możliwość? Nie wykluczałbym takiej sytuacji, uważam, że trzeba trzymać rękę na pulsie – mówi poseł Rzepa, dodając: – Trzeba zrobić wszystko, by ten elewator trafił w polskie ręce.

Po publikacjach ogólnopolskich mediów głos w sprawie elewatora zbożowego w Szczecinie zabrało również Ministerstwo Infrastruktury.

„Jak informuje Port Szczecin-Świnoujście, prywatna firma chciałaby nabyć udziały innej prywatnej firmy znajdujące się w granicach portu. W planach ma modernizację infrastruktury magazynowej produktów agro oraz rozbudowę zdolności przeładunkowej nabrzeża. Aktualnie w zespole portów Szczecin i Świnoujście działa prężnie pięć terminali zbożowych. Obrót zbóż na zachodnim wybrzeżu jest bezpieczny. Od początku roku polskie porty notują duże wzrosty w zakresie obrotu produktów agro, w tym zbóż” – czytamy w komunikacie opublikowanym w mediach społecznościowych Ministerstwa Infrastruktury.

Rolnicy z województwa zachodniopomorskiego nadal mogą przywozić zboże do terminali w Kołobrzegu i Świnoujściu. Elewator z tego drugiego miasta niebawem ma zostać rozbudowany. Spółka OT Logistics podpisała umowę na realizację inwestycji w 2023 roku. Zdolności przeładunkowe zbóż w terminalu agro OT Logistics w porcie morskim w Świnoujściu wzrosną do ponad dwóch milionów ton.