Od soboty pasażerów wozi nowy, dwukierunkowy tramwaj Moderus Beta 29 AC BD. Kursował na linii 7. Już pierwszego dnia miał miejsce nieprzyjemny incydent.
Nowy Moderus to pojazd dwukierunkowy, przegubowy, wieloczłonowy i częściowo niskopodłogowy. Posiada kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi z obu stron. To sprawia, że jest cięższy i zapewnia mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje jego największa zaleta. Nie potrzebuje pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ torów z rozjazdem). Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić w niemal dowolnym miejscu na torowisku. To pozwoli na większą elastyczność w przypadku remontów czy awarii, gdy trasa ulega skróceniu.
Szczecin kupił dwa takie tramwaje w poznańskim Modertransie. A mówiąc precyzyjnie, dwa komplety części przeznaczonych do samodzielnego montażu przez pracowników Tramwajów Szczecińskich. Koszt - 12,5 mln zł. Miejscy urzędnicy są zdecydowani, by skorzystać z możliwości rozszerzenia zmówienia i kupna jeszcze dwóch takich pojazdów.
Smutne zakończenie pierwszego dnia
W sobotę nowy Moderus musiał zjechać z trasy nieco wcześniej niż planowano. Trzeba było wyczyścić pojazd, bo ktoś rozsmarował w jego wnętrzu... kebaba. Sprawę nagłośnił pan Bartosz, motorniczy i miłośnik komunikacji miejskiej, prowadzący facebookowy profil „Uwaga tramwaj”.
„Niestety tramwaj nie dotrwał do końca i był zmuszony do wcześniejszego zjazdu do zajezdni. O godzinie 21.02 na przystanku Bohaterów Warszawy został on wymieniony na Swinga 825. Powód? Kebab, wszędzie kebab. . . Drzwi, sufit, poręcze i siedzenia.
Drodzy pasażerowie. Jak dbacie, tak macie. Chcemy nowe tramwaje w Szczecinie? No każdy by chciał. Zastanawiam się jaki jest sens zakupu skoro nie szanuje się go? Pomalowane wagonu wewnątrz, grafitti, puszki i butelki, słonecznik, resztki jedzenia i rozlewane napoje, o wymiocinach i innych odpadach nie wspomnę. Może nie kupować nowych tramwajów a sprowadzać stare używane? Bo po co nowe?!”, napisał.
Wybrane dane techniczne nowego tramwaju:
- długość 28,25 m,
- szerokość 2,354 m,
- liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
- udział niskiej podłogi wynosi 25%,
- system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),
- dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy),
- system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.
Komentarze
37