Miejska spółka Tramwaje Szczecińska zwiększyła budżet przeznaczony na przebudowę podstacji prostownikowej zlokalizowanej na Wyspie Jaskółczej (tuż przy dworcu). Dzięki temu są większe szanse na pozytywne rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę planowanych prac.
W czasie pierwszego postępowania Tramwaje Szczecińskie planowały wydać maksymalnie 8,9 mln zł. Tymczasem konsorcjum spółek PUE „Irel” i Konsart zaproponowało 11,8 mln zł, a firma MMT Idea – 13,4 mln zł. Przetarg unieważniono.
Przy powtórce budżet zwiększono do 11,6 mln zł. Oferty złożyły te same firmy, ale przyjęły zupełnie odmienną strategię. Konsorcjum spółek PUE „Irel” i Konsart zwiększyło swoje oczekiwania finansowe o 3 mln zł do 14,8 mln zł, a spółka MMT Idea obniżyła o 2 mln zł do 11,3 mln zł.
Ta druga propozycja mieści się w budżecie, więc jest szansa na pozytywne rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja zapadnie po analizie ofert.
Podstacja prostownikowa na Wyspie Jaskółczej zasila okoliczną sieć tramwajową od blisko stu lat. Budynek z 1925 roku, mimo swojego industrialnego przeznaczenia, wyróżnia się architekturą. Jest wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków.
Jego elewację tworzą cegły klinkierowe. Dwuspadowy dach w konstrukcji stalowej przykryty jest papą. Na jednej ze ścian można dostrzec tzw. tramwajarskie skrzydlate koło – pierwotnie stanowiące alegorię kolei żelaznych. Wokół umieszczone były charakterystyczne błyskawice, do dziś zachowała się tylko jedna.
„Budynek podstacji trakcyjnej wzniesiono w typowych jeszcze dla późnego historyzmu formach eklektycznych nawiązujących do średniowiecza. (…) Jednak syntetyzm widoczny w opracowaniu form budynku podstacji energetycznej przy ul. Kolumba w Szczecinie jest zapowiedzią nowego modernistycznego nurtu w architekturze, który popularny staje się pod koniec lat 20 -tych XX w.” – czytamy w dokumentacji projektowej przygotowanej dla spółki Tramwaje Szczecińskie.
Teraz podstacja wymaga remontu, który ma być przeprowadzony przy okazji przebudowy ul. Kolumba. Do współczesnych standardów dostosowane zostanie jej wyposażenie techniczne, a elewacja odnowiona i podświetlona.
Komentarze
0