Boeing 747 jest jednym z największych samolotów cargo na świecie. We wtorek 6 września można było go zobaczyć na płycie lotniska Szczecin-Goleniów. Identyczny przyleci 13 września.
To czarterowe loty cargo realizowane bezpośrednio z Dalekiego Wschodu. Każdy taki samolot ma pojemność 100 ton. Przewożą ładunek dla polskiego klienta z sektora FMCG, czyli produktów szybkozbywalnych (głównie żywność, napoje, kosmetyki, środki czystości, alkohol i wyroby tytoniowe).
„To silny sygnał, pokazujący rosnącą dojrzałość rynku”
– Co czyni ten transport wyjątkowym to to, że został w całości zrealizowany na potrzeby jednego zamawiającego. W skali Polski realizujemy wciąż relatywnie niewiele przewozów tego rodzaju oraz kalibru. To silny sygnał, pokazujący rosnącą dojrzałość rynku, jak i rosnącą otwartość firm na usługi frachtu lotniczego tego rodzaju – mówi Kamila Stasik, kierownik biura szczecińskiego oddziału DSV Air&Sea, przedsiębiorstwa logistycznego z centralą w Danii, które odpowiada za tę operację.
Obsługa tak dużego transportu niesie ze sobą szereg wyzwań. Aby można było rozładować samolot, trzeba było sięgnąć po środki, które na co dzień nie są dostępne na lotnisku w Goleniowie.
– Musieliśmy pozyskać niezbędny sprzęt do obsługi samolotów cargo z innych lotnisk i przetransportować je do Portu Lotniczego w Szczecinie-Goleniowie. W tym celu użyliśmy czterech dźwigów, specjalistycznych naczep – opowiada Jarosław Rogowski, dyrektor pionu cargo Welcome Airport Services.
„Wierzę, że ten transport to dopiero początek”
Port lotniczy Szczecin-Goleniów ma ambicję, by rozwijać się w stronę logistycznego hubu. Już teraz jest ważną destynacją dla firm z sektora e-commerce, zwłaszcza z Europy Północnej. W regionie rozwija się również branża nowoczesnych magazynów i usług powiązanych.
– Wierzę, że ten transport to dopiero początek, i z czasem nasze lotnisko stanie się prawdziwym portem hubowym cargo dla tej części Europy, obsługując ładunki importowane i eksportowane z całego świata. Jesteśmy pewni, że nasze lotnisko, dzięki swojemu położeniu, możliwości pracy całą dobę oraz nowoczesnej i ciągle modernizowanej infrastrukturze, podoła temu zadaniu – podkreśla Maciej Dziadosz prezes lotniska Szczecin-Goleniów.
Terminal Cargo na lotnisku w Goleniowie otwarty został w październiku 2019 roku. Budowa kosztowała 30 mln zł. Przygotowana infrastruktura pozwala odprawić nawet 10 tys. ton towarów rocznie.
Komentarze
0