Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał z firmą Newag S.A. umowę na zakup dwóch pojazdów dwunapędowych. Zamówienie może być w przyszłości rozszerzone o 10 kolejnych hybryd.

– Chcemy żyć na Pomorzu Zachodnim w zgodzie z naturą, a niewątpliwie transport szynowy uchodzi na całym świecie za najbardziej ekologiczny środek komunikacji. Mamy świadomość, że bardziej ekologiczne są pojazdy elektryczne. Niestety ok. 40% naszej sieci kolejowej nie posiada trakcji elektrycznej, co umożliwia poruszanie się tam wyłącznie pojazdów spalinowych. Stąd też postanowiliśmy zostać liderem również w zakresie rewolucji technologicznej, którą dostarczają dostawcy pojazdów szynowych – mówił o zakupie pociągów hybrydowych marszałek Geblewicz.

„Dostanie je pan jeszcze w tym roku”

Koszt zakupu dwóch pojazdów hybrydowych to 49,2 mln zł. Każdy z nich zapewni 150 miejsc. Konstrukcyjnie przypominać będą świetnie znane na Pomorzu Zachodnim Impulsy Newagu, ale z dodanym modułem spalinowym. Producent musi dostarczyć oba pociągi do końca 2021 r. Podczas podpisywania umowy padły jednak zapowiedzi, że stanie się to dużo wcześniej.

– Mogę zagwarantować, że dostanie je pan jeszcze w tym roku – obiecywał marszałkowi Geblewiczowi prezes zarządu Newag S.A. Zbigniew Konieczek. – Wiedząc, że złożyliśmy ofertę, rozpoczęliśmy negocjacje z dostawcami, żeby wszystkie podzespoły były już dostępne.

foto: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Na pewno będą 2, a może być nawet 12

W ramach podpisanej umowy będzie można zwiększyć zamówienie o nawet 10 kolejnych hybryd. W takim przypadku wartość kontraktu wzrośnie maksymalnie do 240 mln zł netto. Czy Pomorze Zachodnie skorzysta z tej opcji?

– Dużo zależeć będzie od naszych możliwości finansowych i tego jak będziemy planować wymianę floty. Najstarsze, zmodernizowane pojazdy wciąż oferują wysoki standard, ale chcemy zastępować te pojazdy nowymi. Czekamy, co przyniesie nowa unijna perspektywa finansowana. Zobaczymy, ile będziemy mogli kupić dodatkowych pojazdów dzięki funduszom unijnym – tłumaczył marszałek Geblewicz.

Pojazdy hybrydowe pozwolą zastąpić część pociągów spalinowych poruszających się na liniach, które nie są w całości zelektryfikowane. Dobrym przykładem jest trasa Szczecin – Koszalin. Na odcinkach z trakcją elektryczną (Szczecin – Goleniów i Kołobrzeg – Koszalin) hybrydy będą poruszać się dzięki silnikowi elektrycznemu, ograniczając emisję spalin i koszty użytkowania. Tylko na niezelektryfikowany odcinek (Goleniów – Kołobrzeg) przełączać się będą na silniki spalinowe.

„Daleko odjeżdżamy stawce, pozostawiając innych w tyle”

Pomorze Zachodnie będzie pierwszym regionem w Polsce z pociągami hybrydowymi. Samorządowcy podkreślają, że od lat są liderem pod względem modernizacji taboru, a teraz jeszcze umocnią swoją pozycją.

– We wrześniu 2018 r. zakończyliśmy proces wymiany całego taboru na nowy. Byliśmy i wciąż jesteśmy pod tym względem jedynym regionem w Polsce. Teraz, kupując pojazdy hybrydowe, daleko odjeżdżamy stawce, pozostawiając innych w tyle – mówił wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.